El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, en roda de premsa amb el president del grup parlamentari, Josep Maria Jové, i la portaveu, Marta Vilalta

El president d’Esquerra Republicana aposta per un front democràtic que prioritzi acords independentistes als ajuntaments i les diputacions, així com acords programàtics de cara a les eleccions espanyoles del 23 de juliol

Davant l’auge de la dreta i l’extrema dreta a l’estat espanyol que podria imposar-se a les eleccions espanyoles del proper 23 de juliol, el president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha fet una crida a reforçar les institucions de Catalunya i a assolir “acords programàtics” entre les forces sobiranistes i independentistes del país. D’aquesta manera, ha defensat la proposta del president de la Generalitat, Pere Aragonès, de trobar les fórmules per articular un “front democràtic” que defensi Catalunya, els seus drets i llibertats.

“Totes les eleccions a Catalunya són una batalla entre Catalunya i una Espanya reaccionària, entre el republicanisme català i la dreta i extrema dreta reaccionàries de l’Estat”, ha constatat Junqueras. I, en aquesta “batalla”, “Catalunya pot guanyar, i el republicanisme català pot guanyar, perquè la nostra victòria només depèn de la mobilització de la nostra ciutadania”, ha assegurat. “Aquesta és una batalla per la mobilització, pel vot, perquè les catalanes i els catalans surtin a defensar el nostre país davant l’amenaça de la política espanyola; cal votar massivament les opcions independentistes i, en concret, el republicanisme català de tota la vida”, ha afegit.

En roda de premsa i acompanyat del president del grup parlamentari d’Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, i la portaveu, Marta Vilalta, Junqueras ha anat desgranant el front democràtic, demanant “respecte” a les institucions del país, com el Govern, i, especialment, al president de la Generalitat. “Sempre que els presidents de la Generalitat, al llarg de la història, han fet una crida als partits per reforçar les institucions, Esquerra Republicana hi ha sigut, i ens agradaria pensar que la resta de forces compromeses amb el dret a l’autodeterminació i la independència actuaran de la mateixa manera, amb el màxim respecte”, ha asseverat.

Així, per tal de reforçar les institucions, i en un context de configuració de pactes després de les eleccions municipals, el president d’Esquerra ha defensat que aquest front passi per prioritzar, tant a nivell municipal com supramunicipal, els acords entre forces independentistes. “Nosaltres sempre ho hem fet”, ha apuntat. De la mateixa manera, ha demanat reforçar la institució del Parlament de Catalunya en l’elecció de la seva presidència: “Cal que sigui independentista; volem que l’assumeixi algú de Junts per Catalunya”, ha dit, reiterant la postura que sempre han tingut els republicans.

Pel que fa als “acords programàtics”, Junqueras ha assegurat que hi ha qüestions en què, “fàcilment”, les forces sobiranistes i independentistes s’haurien de poder posar d’acord: l’escola i la llengua catalana, la defensa de les persones represaliades, el dret a l’autodeterminació i l’amnistia.

Finalment, ha volgut “recordar una evidència”: “Si algú té una llarga tradició en la lluita contra el feixisme a Europa i contra la dreta espanyola som nosaltres; nosaltres mai hem arribat a cap acord ni amb el PP ni amb l’extrema dreta”. I ha clos: “A Esquerra Republicana sempre hem mantingut un compromís ferm amb la independència i la República catalana, i el volem posar al servei d’aquest país”.

Pocs minuts abans d'arrencar la ronda de contactes, durant la sessió de control al Parlament, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha apuntat que la convocatòria d'eleccions a l'Estat respon a la decisió de Pedro Sánchez de "donar-les per perdudes". "Ens hem de defensar; no es tracta de salvar governs sinó de defensar un país", ha conclòs Aragonès.

Ho ha dit en respondre el cap de files dels republicans, Josep Maria Jové, que ha assegurat que els republicans han rebut el missatge de la ciutadania a les urnes. "L’entomem, des de la reflexió i l’anàlisi i assumint-ne la responsabilitat de donar-hi les respostes necessàries; convençuts que l'independentisme és el millor projecte per defensar els interessos de Catalunya i la seva gent", també de cara el 23J. "Quan la resposta a uns mals resultats a les urnes és una convocatòria electoral partidista i desesperada, es posen en joc molt més que uns quants escons", ha conclòs Jové.