Ple del Parlament / EFE

Els grups volen dur-ho a votació del ple per “recuperar i preservar la memòria”

Els grups parlamentaris d'Esquerra Republicana, Junts, la CUP i els comuns van presentar, ahir, dilluns, una proposta de resolució conjunta perquè la legislatura que es va iniciar el 6 de desembre de 1932, amb Lluís Companys com a president del Parlament, sigui considerada la primera legislatura.

Fins ara, el Parlament havia comptabilitzat com a primera legislatura la posterior a les eleccions del 20 de març de 1980, després del restabliment de la democràcia i l'entrada en vigor de l'Estatut referendat el 1979. L’aprovació d’aquesta proposta de resolució al ple suposarà que l’actual legislatura passi a denominar-se XIV legislatura, i no XIII.

Al text, impulsat per la Comissió de la Dignitat, els grups signants recorden que el 6 de desembre de 1932 es va constituir el Parlament, després de les eleccions celebrades 15 dies abans, el 20 de novembre, i així es va inaugurar la primera legislatura del Parlament de Catalunya, presidit per Lluís Companys. Aquesta legislatura es va veure interrompuda per la Guerra Civil i la dictadura franquista, però “aquelles corts republicanes van continuar a l’exili, i van arribar a tenir fins a quatre presidents diferents”, s’afegeix.

També es reivindica la Generalitat recuperada pel president Francesc Macià en “l’acte de sobirania del 1931”, que marca la “traça de continuïtat històrica que ha seguit fins al present”. Els quatre grups reivindiquen, en definitiva, aquests “actes de sobirania” per “recuperar i preservar la memòria”.