Ruben Wagensberg, diputat al Parlament de Catalunya / Marc Puig

El diputat republicà denuncia la vulneració flagrant de la llei d’asil espanyola, que hauria de garantir que es pot demanar refugi davant dels cossos diplomàtics de l'Estat

Arran de l’ascens dels talibans a l’Afganistan, i la consegüent sortida de refugiats del país, el diputat republicà Ruben Wagensberg s’ha desplaçat al Pakistan per dur-hi a termes tasques de cooperació i d'ajuda als refugiats. Des d'allà, Wagensberg ha pogut constatar que el govern espanyol incompleix sistemàticament la llei d’asil espanyola, que ha de garantir que qualsevol persona pot sol·licitar asil a l’Estat davant d’un càrrec diplomàtic.

Davant d’aquesta vulneració de drets fonamentals, el diputat ha fet entrega de quatre missives institucionals al portaveu d’UNICEF a l’Afganistan i actual refugiat al Pakistan, Feridoon Aryan. Excepcionalment, i a diferència de la majoria de refugiats afganesos, Aryan ha tingut l'oportunitat d'accedir a l'ambaixada espanyola i fer entrega de les cartes a l'ambaixador, una ambaixada altament militaritzada i de difícil accés. Al text s’hi recull l’exigència a l’ambaixador espanyol perquè doni compliment immediat de la llei espanyola i proporcioni asil a Aryan, així com a altres 300 persones de la comunitat afganesa refugiada al país.

Les cartes les signen la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge; la presidenta del Parlament, Laura Borràs; els presidents i portaveus dels grups parlamentaris d’Esquerra Republicana, la CUP-UCPG, Junts, i En Comú Podem; l'Alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, i el President del Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, Ernest Maragall.

Aquest incompliment de la llei d’asil espanyola, concretament del seu article 38, ja va ser denunciat per l’entitat Stop Mare Mortum. De fet, el mateix Tribunal Suprem s’ha posicionat en contra del govern espanyol en concloure que, efectivament, els càrrecs diplomàtics i els ambaixadors han de donar asil a aquells qui el sol·licitin. Tot i la sentència de l’alt tribunal, la vulneració de la llei d’asil continua.