Reunió del Grup Parlamentari d'Esquerra Republicana

Els republicans destaquen una bateria de propostes de resolució amb un pla de xoc contra la crisi i mesures sectorials, al Debat de Política General

La necessitat i urgència d'elaborar una Llei electoral catalana ha estat manifestada en reiterades ocasions per diversos partits polítics històricament i amb intents al llarg dels anys al Parlament de Catalunya. Per això, i per continuar avançant en el desenvolupament institucional de Catalunya, Esquerra Republicana ha presentat al Debat de Política General una proposta de resolució, en solitari, que insta a activar els tràmits per activar en ponència aquesta reclamada Llei electoral pròpia.

Entre les prioritats del grup parlamentari d'Esquerra Republicana per aquest Debat de Política General també s'inclou la presentació de mesures concretes per fer front a la crisi econòmica i energètica, i ser al costat de la ciutadania en la resposta social i d'avenç nacional. Per això de les propostes de resolució presentades conjuntament, els republicans destaquen un pla de xoc per fer front a les conseqüències de la inflació amb propostes claus que va anunciar ahir dimarts el president Aragonès en el seu discurs.

Incrementar en un 50% la dotació del Bo Social Tèrmic per les llars més vulnerables, un ajut directe a les famílies de 100 euros per alumne escolaritzat, un programa d'ajuts al lloguer per a persones fins a 36 anys, i l'extensió de la T-Jove fins als 30 anys, són algunes de les mesures presentades. Així com la inversió de 180 milions d'euros per accelerar la transició energètica i donar resposta a la crisi climàtica.

En defensa de la República Catalana i model local

L'avenç institucional i social del país, pels republicans, és indestriable de l'horitzó d'esdevenir un Estat propi. I per refermar-se en aquests objectius, el grup parlamentari s'han refermat en una proposta de resolució, en solitari en defensa de la República Catalana, com la millor manera per garantir un país de drets, llibertats i oportunitats per a tothom. Els republicans insisteixen en la voluntat de la majoria de la ciutadania de Catalunya de decidir democràticament el futur polític del país i resoldre el conflicte polític "provocat per la incapacitat de l'Estat de donar resposta a aquesta majoria", per la via democràtica.

En aquest sentit, el món local és clau per a la construcció de la República Catalana per això, una de les propostes del grup republicà insta al Parlament a defensar-lo i empoderar-lo. La proposta denuncia i assenyala l'Estat espanyol com a responsable del dèficit estructural de personal habilitat per ocupar les places de secretaria, intervenció i tresoreria a ajuntaments i el conjunt d'administracions localsi n'exigeix el retorn de competències.

Propostes sectorials

Entre les propostes de resolució sectorials conjuntes, Esquerra Republicana vol destacar la necessitat d'impulsar des de la CCMA una gran plataforma digital pública per tal que la ciutadania pugui tenir accés de manera normalitzada a continguts en català en l'entorn digital, especialment per a joves i infants, una plataforma en continguts similar a les conegudes com Netflix, Amazon, HBO, entre d'altres (PR 1.6) amb continguts en català. En cultura, també destaca una proposta conjunta a la cambra per impulsar un monogràfic sobre llengua.

En clau d'equitat territorial, també hi ha mesures. Una passa per bastir una estratègia de relleu generacional agrari (PR 16.3) i dues mesures en clau de mobilitat ferroviària: el traspàs de Rodalies (PR 20) i que el Govern avanci ja un estudi per millorar la xarxa, també, inclòs com fer desdoblaments de línies (PR 17.2)

Una altra mesura passa per exigir a l'Estat modificar la llei estatal per tal que els grans tenidors estiguin obligats a oferir lloguer social en cas de desnonaments, com va aprovar el Parlament de forma pionera, de manera que s'esquivi la impugnació al Constitucional de la llei catalana (PR 9.6)

En l'àmbit de Salut, una proposta de resolució a destacar és la que proposa seguir treballant per destinar, de forma progressiva, el 25% del pressupost de Salut a l'atenció primària perquè es mantingui com un dels pilars del sistema sanitari (PR 6.4)

Una altra prioritat del sistema sanitari català ha de ser l'atenció sexual i reproductiva, i l'accés a les interrupcions voluntàries de l'embaràs garantint l'equitat territorial. Una demanda àmpliament reclamada que insten a donar resposta amb un nou protocol i un pla de millora a l'accés als mètodes anticonceptius de llarga durada per avançar cap a la gratuïtat d'aquests (PR 6.7).