La consellera Teresa Jordà, al centre, acompanyada per la diputada republicana, Irene Fornós, i la resta de diputats i agents implicats en el sector agrari

La Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, i la diputada d'Esquerra Republicana, Irene Fornós, han destacat la necessitat d'aquesta llei, que va veure el seu camí interromput per l'article 155, i han defensat que el sector agrari és estratègic pel país

La consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, ha emmarcat els objectius de la Llei d’Espais Agrais que ha superat el debat a la totalitat al Parlament i que són, per una banda, definir bé què són els espais i identificar aquells que tenen un alt valor agrari amb l'objectiu de preservar-los i, posar en funcionament un mecanisme que permeti mobilitzar al màxim les terres en desús amb transparència i garanties per tenir el màxim de superfície agrícola en condicions de producció per avançar en la sobirania alimentària, garantir la gestió sostenible del medi i afavorir el relleu generacional facilitant que més joves es puguin incorporar a l'activitat agrària així com el dimensionament d'explotacions professionals que ho necessitin.

Jordà ha recordat que a Catalunya tenim 3'2 Milions d'Ha de superfície de les quals el 21'6% de regadiu i de secà, el 7% pastures i el 64% forestals. Segons el mapa d'hàbitats de Catalunya hi ha 45mil ha de conreus abandonats que acaben suposant l'1'4% de la superfície catalana i, si tenim en compte la seva importància des d'un punt de vista territorial, és necessària una regulació perquè els espais agraris tinguin el reconeixement dels seus valors i estiguin dotats de la regulació que els correspon.

Jordà ha agraït la implicació del sector i la col·laboració dels grups parlamentaris en una Llei “estratègica de país, una llei fonamental” i ha insistit que “l’actuació del Departament es basa a garantir que la població catalana tingui accés a una alimentació sana, segura i de qualitat i perquè això sigui possible ens cal un territori dinàmic, cohesionat, que generi oportunitats socials, laborals i econòmiques. No hi ha aliments sense espais agraris”.

La Llei d'Espais Agraris és estratègica i fonamental pel país
Teresa Jordà Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
 La consellera Teresa Jordà ha defensat la Llei que considera estratègica pel país

Des del Departament i en col·laboració amb el sector s'ha treballat perquè aquesta llei “ens serveixi per dotar-nos d'eines de protecció que permetin preservar els espais agraris que ens serveixen l'alimentació al nostre país i això implica donar seguretat jurídica als productors que hi desenvolupen la seva activitat i assegurem la competitivitat de les seves explotacions. La consellera destaca, ena quest sentit, que "cal assegurar la capacitat productiva del sector agrari de Catalunya i contribuir a fixar la població a l'espai rural català".

La Llei contempla també la figura dels plans territorials agraris que s'han d'elaborar d'acord a les necessitats i les inquietuds del territori aplicant aquesta cogestió republicana que és norma al departament, que no és altra cosa que anar de la mà dels agents implicats en qualsevol iniciativa que sorgeixi del Parlament, entendre la democràcia de manera horitzontal.

La consellera ha explicat que la Llei permetrà lluitar contra les terres en desús i així activar al màxim el potencial productiu del país definint un embrió d'un "Banc de Terres", l'establiment d'un registre de terres en el qual els propietaris que tinguin terres en desús o terres que no estan en estat productiu o que no les vulguin treballar però que les vulguin vendre, tinguin un espai públic on oferir-les a les explotacions que tinguin necessitat de créixer.

Jordà ha demanat la normalització de debatre sobre Agricultura, Ramaderia, Pesca i dels reptes de l'alimentació al Parlament perquè “són temes que, no només són estratègics, sinó que són reptes de país" i ha afegit que ”som conscients que és un primer pas però cal que comencem a caminar de manera immediata, ferma i valenta”.

La diputada republicana, Irene Fornós

La diputada republicana, Irene Fornós, ha volgut destacar que cal posar èmfasi que la FAO ens indica que caldrà multiplicar la producció d'aliments i, si tenim en compte que un 20% d'aquests han de ser produïts en nous espais agraris, se'n deriva la importància de preservar les terres cultivables disponibles i preveure la seva expansió en la mesura del possible amb l'objectiu principal d'assolir el màxim nivell de sobirania alimentària tant en l'àmbit global com local.

Fornós ha explicat que els pagesos de Catalunya des de l'any 2000 han perdut fins a 90mil ha de les seves terres i la Llei és necessària i cal posar-la en funcionament de manera urgent, més tenint en compte que té el consens de la majoria dels grups polítics que volen tirar-la endavant i debatre-la en comissió i també del sector agrari.

Cal posar en marxa aquesta Llei, ho devem al sector i al país
Irene Fornós Diputada d'Esquerra Republicana al Parlament

Irene Fornós ha volgut destacar que la legislatura anterior la consellera Meritxell Serret va posar a punt aquesta Llei que no va poder culminar el seu camí per l'aplicació de l'article 155 i en aquest sentit ha tingut un record i un agraïment a la consellera Serret tot desitjant que ben aviat pugui estar a Catalunya. Fornós ha insitit al seu torn que “ara posem en marxa aquesta Llei, tenim una nova oportunitat i ho devem al sector i al país”.