25 de Novembre, Dia internacional contra la violència envers les dones

Un any més denunciem fermament les violències que patim les dones, que es manifesten de moltes maneres i que afecten de manera col·lectiva el conjunt de la societat.

Avui i cada dia, volem manifestar el nostre rebuig cap a qualsevol mena de violència masclista i fer un pas més en el compromís per erradicar aquesta vulneració dels drets humans de les dones.

Parlem de violències masclistes, en plural, perquè la violència sexual, la violència econòmica, la violència simbòlica, la violència psicològica, la violència física, la violència vicària, la violència institucional i totes aquelles situacions de discriminació patides per les dones pel simple fet de ser-ho són violències masclistes. Enguany s’han produït 20 feminicidis als Països Catalans (14 oficials). Les violències masclistes no diferencien entre edats, classes socials, orígens o altres estructures socials. El degoteig constant d’assassinats no és més que la punta de l’iceberg d’una problemàtica estructural de la societat, de la societat patriarcal. Perquè el patriarcat és un sistema discriminatori que afecta el conjunt de la societat i que és el causant de les desigualtats entre homes i dones, i que basa tot el sistema en les relacions de dominació.

Els moviments de dones d’arreu del món s’han manifestat i revelat contra el sistema patriarcal que les oprimeix, discrimina i silencia. Ho vam veure fa uns dies amb les dones d’Islàndia sortint al carrer massivament i fent vaga per reivindicar la diferència de sous entre els homes i les dones, fent vaga per la bretxa salarial.

L’única resposta possible és aplicar la mirada feminista a totes les polítiques públiques i a tots els òrgans de les administracions i, també, conscienciar la societat en general de l’existència d’aquesta xacra i la necessitat de combatre-la.

Volem un estat amb una base feminista, que prioritzi posar fi a les violències envers les dones. Un estat amb polítiques públiques encaminades a la prevenció centrada en l’educació afectivo-sexual que generi noves maneres de relacionar.

Lluitant i implicant-nos, sent agents transformadors, des de la ciutadania fins a les institucions públiques, és com podrem garantir els drets humans de les dones i assolir una societat basada en un sistema feminista. Volem una societat de dones i homes lliures on la violència contra les dones en cap cas estigui legitimada, sinó que es condemni i es rebutgi. Prou violències masclistes.