82è aniversari de l'assassinat del president Lluís Companys i Jover

Manifest per commemorar l'afusellament del president Companys el 15 d'octubre de 1940

Republicanes i republicans, un cop més, tornem a honorar la memòria del president Companys.

Aquest any ho fem amb especial intensitat.

En un entorn de continuïtat de la repressió sobre representants democràtics, servidors públics i ciutadania compromesa amb el nostre projecte de dignitat i llibertat.

També en un moment d’alta complexitat política i social.

Afrontem reptes de fons, com arreu d’Europa i del món, des d’una responsabilitat de govern sotmesa a pressió continuada.

És moment, doncs, d’actuar amb la major convicció i lideratge republicà, tot mantenint intacta la dignitat de les nostres institucions i, molt especialment, la de la Presidència de la Generalitat.

És una autoexigència individual i col·lectiva. Per a la nostra organització i per a cada un i una de nosaltres.

Aquest és el missatge de fons i plenament vigent que avui ens envia el president Companys, el de la dignitat institucional i personal mantingudes en totes les circumstàncies i davant de totes les dificultats.

També davant de la terrible injustícia que ell va patir i que nosaltres no podem ni volem oblidar.

Companys era el reflex dels nostres anhels de llibertat nacional i d'esperança de justícia social.

Lluites indestriables en el camí de construcció de la República que ens entestem a seguir des de l’immens salt endavant que la societat catalana ha sabut dur a terme en l’última dècada.

Avui, cinc anys després d’aquells 1 i 3 d’Octubre, en coneixem millor els obstacles i, precisament per això, ho sabem possible i a l‘abast de la nostra voluntat lliure i democràticament expressada.

Per llarga i tenaç que hagi de ser la nostra determinació col·lectiva.

Per això té sentit fer present la seva figura: la d’un advocat social, un polític transformador, un republicà convençut.

Això era, i molt més. L'abril del 31, Companys va ser el primer a hissar la bandera republicana al balcó de l'Ajuntament, i ho feia amb el mateix convenciment que ho fem avui tots els republicanes i republicans.

Regidor i governador civil, diputat a les Corts i ministre, president del Parlament i de la Generalitat. Companys no va renunciar a cap front des d'on defensar Catalunya, i ho va fer convençut fins el 15 d'octubre de 1940. Detingut, empresonat i jutjat, aquell matí a Montjuïc, l'Estat va afusellar el president de Catalunya.

El millor homenatge que li podem retre en aquest moment exigent és actuar plegats amb fermesa, intel·ligència i determinació.

Des de les institucions, des de les organitzacions polítiques, des dels ajuntaments, des de la ciutadania activa i corresponsabilitzada.

Per ell, per tots els que ens han precedit i pels que han de venir, "Republicans, unim-nos". Per Catalunya, i per la República!

Ernest Maragall i Mira
Barcelona, 15 d’octubre de 2022