Marta Vilalta: ‘Fins que no aconseguim un Estat, propi no tindrem totes les garanties per poder fer front als reptes de la joventut’

La diputada del Grup Parlamentari d’ERC, Marta Vilalta, diputada per les JERC i portaveu de joventut, ha explicat que pel que fa al Ple sobre la situació de la joventut que s’ha celebrat al Parlament ‘la primera victòria del ple ha estat fer el debat. La feina no va començar ahir ni s’acaba avui, la feina ha de ser continuada i hem de seguir, seguir i seguir. Ens toca generar optimisme, generar expectatives, il·lusió i esperança. Ens toca donar la cara perquè arreu del país hi ha joves que lluiten cada dia’.

Vilalta ha destacat diferents acords assolits començant pel primer punt de les 9 propostes de resolució presentades pel Grup Parlamentari d’ERC que recull ’prioritzar les polítiques d’ocupació juvenil amb la dotació econòmica suficient en els nous pressupostos de la Generalitat, de manera que es garanteixi el compliment de les propostes aprovades en aquest ple’. La diputada d’ERC ha recordat que ‘no ens hem de fer trampes al solitari, ningú més que nosaltres voldria disposar de més recursos però la manca de recursos no ens l’inventem nosaltres, no és cap excusa i el que hem de fer és anar a buscar els recursos que podem tenir a l’abast. Una de les vies per reclamar aquests recursos és que exigim a l’estat la part proporcional que ens pertocaria del fons europeu per lluitar contra l’atur juvenil. D’un total de 1900 M€ que rebrà l’estat espanyol, si s’aplica el criteri del 20% que representa Catalunya, ens pertoquen 380M€’. Marta Vilalta ha volgut deixar clar que ‘fins que no aconseguim un Estat, propi no tindrem totes les garanties per poder fer front als reptes de la joventut’

La Garantia juvenil

La diputada d’ERC, ha destacat el gran acord assolit en la garantia europea juvenil. La garantia juvenil és el dret de tot jove a que abans de quatre mesos després de finalitzar els estudis o una activitat laboral, tingui accés a una nova feina, a formació laboral o a pràctiques formatives remunerades. Vilalta ha destacat ‘la força de l’acord aconseguit no només pel seu contingut sinó perquè replanteja la forma de treballar conjuntament amb els joves per trobar sortides i també per haver estat capaços d’arribar a un text conjunt’.

Una proposta integral per l’exili juvenil

Marta Vilalta ha posat l’accent en la proposta d’ERC que quedarà aprovada i que ‘representa un autèntic pla integral d’actuació en l’àmbit de l’exili juvenil que acompanya el jove des del moment que es planteja marxar a l’estranger, durant la seva estada i en el seu retorn’.

La diputada per les JERC ha recordat que la crisi econòmica i l’augment de l’atur juvenil ha obligat a molts joves catalans a marxar a viure a l’estranger a la recerca d’oportunitats laborals i vitals dignes. Des de l’any 2009 fins al 2013 ha augmentat en 47,85% el nombre de joves emigrants catalans i actualment més de 50.000 joves d’entre 16 i 34 anys viuen fora del nostre país. ’Aquest èxode suposa un pèrdua de capital terrible pel nostre país i calen polítiques valentes i ambicioses per combatre aquesta xacra’.

La proposta aprovada insta el Govern a impulsar una veritable política de migracions, i no només d’immigració, tenint el compte els canvis en els fluxos migratoris que viu Catalunya actualment. Es crea un pla d’acompanyament i de difusió d’informació prèvia a les persones interessades en marxar a l’estranger, gestionat coordinadament entre la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil i el SOC. Es gestionarà a través de les Oficines de Treball de la Generalitat (OTG) la coordinació amb la xarxa Eures (European Em-ployment Services) – oficina treball unificada a nivell europeu. L’acord també inclou seguir impulsant els programes de pràctiques fora de l’estat com els programes Eurodissea i Leonardo da Vinci – Motiva, actualment gestionats pel SOC, de manera que se’n puguin ampliar les places i que se’n difongui la informació. Es coordinen les delegacions i oficines de la Generalitat i els casals catalans per tal que es converteixin en espais d’acollida, acompanyament i de paraigües institucional al jovent català. S’inclou la creació d’una plataforma virtual de contacte de la comunitat jove a l’estranger per aglutinar la informació, esdevenir un punt de serveis i de contacte. S’ aprofitaran els agermanaments municipals internacionals com a instruments per promoure, des del món local i en coordinació amb el teixit econòmic local, experiències recíproques de formació i inserció laboral per als joves. Es dissenyarà un pla d’ajuda al retorn, gestionat des del SOC, al qual es puguin acollir els joves que després d’acreditar l’estada a fora volen tornar a Catalunya. Facilitar el possible retorn de talent a Catalunya.

Taxes FP i universitàries

També s’ha aconseguit la congelació de les taxes i preus públics de la Formació Professional per al curs 2013-2014 i la congelació també de les taxes universitàries a les enginyeries, que s'havia previst que s'incrementessin un 10% per al proper curs acadèmic.

Dret de vot als 16 anys

A més de les mesures estrictament econòmiques també s’han presentat propostes centrades en altres qüestions com el foment dels valors democràtics de la ciutadania. Per garantir la implicació i participació dels més joves s’ha consensuat una proposta de resolució referent a la reducció dels 18 als 16 anys de l'edat mínima per exercir el dret de vot. ERC, CIU, PSC i ICV-EUiA reclamen conjuntament que el Parlament manifesti explícitament la necessitat d'avançar cap al reconeixement del dret de vot als 16 anys.