La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, durant la roda de premsa / Arnau Carbonell

Quatre anys després del 20S, la portaveu republicana reivindica que “seguim denunciant la repressió i defensant la República Catalana, el projecte més potent per a la ciutadania”

Un cop reiniciada la taula de negociació entre el Govern de la Generalitat i el govern espanyol, Esquerra Republicana emplaça el PSOE i Podemos a explicitar la seva proposta política per a Catalunya: “Quin projecte tenen vostès per a Catalunya? Encara no ho sabem, i l’agenda del ‘reencuentro’ no és cap projecte polític”, ha dit la secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra, Marta Vilalta, en roda de premsa. “Per això és tan necessari, també, que avanci la taula, perquè l’Estat plantegi el seu projecte per a Catalunya i després la ciutadania dirimeixi quin projecte li agrada més”, ha defensat.

“De moment, només hi ha un projecte explícit, i per a nosaltres el més vàlid”, ha prosseguit, “el projecte que defensem des d’Esquerra Republicana, des de l’independentisme: poder votar el nostre futur col·lectiu i aconseguir la independència”, ha dit Vilalta, una determinació que assegura que continua intacta avui, 20 de setembre, quatre anys després d’unes detencions, registres i mobilitzacions que van marcar la memòria col·lectiva.

“Avui fa quatre anys vam viure un dels atacs més grans a la democràcia i a les institucions del país, però també vam viure una de les demostracions de mobilització i de força ciutadana més grans dels últims temps”, ha recordat la republicana, que ha afegit: “Quatre anys després del 20S, seguim denunciant la repressió, que encara existeix, i defensant la independència i la República Catalana com el projecte més potent per respondre a les necessitats de la ciutadania, garantir la igualtat d’oportunitats, la justícia social i el progrés”.

I per aconseguir aquesta República Catalana, Esquerra defensa que la via negociada per acordar un referèndum d’autodeterminació és la millor. “Sabem que la taula no serà fàcil, però tenim clars els nostres objectius, l’amnistia i l’autodeterminació, i aquesta és una oportunitat que hem d’aprofitar”, ha insistit Vilalta, que també ha recordat a Junts que encara poden afegir membres del Govern a la delegació catalana: “La porta està oberta i ho ha estat sempre”.

Una llei electoral pròpia

Per altra banda, i “en el mentrestant”, la portaveu ha explicat que el grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha proposat a la resta de formacions amb representació a la cambra catalana, excepte Vox, obrir una ponència conjunta al Parlament per tal d’elaborar una llei electoral pròpia de Catalunya. “És un instrument que encara no tenim i això és una mancança molt gran”, ha dit Vilalta.

En el debat del contingut de la llei, Esquerra defensa no només discutir sobre la traducció de vots a escons, sinó també afrontar una “reforma integral” que permeti tenir una llei electoral moderna. Així, per superar les “rigideses” de la LOREG, els republicans volen parlar sobre el vot jove (a quina edat s’ha de poder votar), del vot exterior (com superar les mancances del vot pregat), de la participació de les persones migrades i de la incorporació de la perspectiva feminista en tot el procés electoral.

Etiquetes