Marta VIlalta, al debat d'investidura

Les frases més destacades del discurs de la secretària general adjunta i portaveu al debat d’investidura de Pere Aragonès

1. Permeteu-me una salutació agraïda, sincera i emotiva a l’Oriol Junqueras. Ben tornat al Parlament, Oriol. Avui que et voldríem aquí assegut, aquí parlant, també és un dia per a tu, pels presos i les preses polítiques, pels exiliats i les exiliades i per a tantíssima gent represaliada. És un molt bon dia per dir que les urnes guanyen, que la repressió no podrà i que malgrat tot, aquí estem.
  2. Avui és un dia rellevant perquè bastirem per primera vegada un govern d'esquerres, republicà i independentista alhora, amb Pere Aragonès de president. Avui comença a caminar la Nova Generalitat Republicana, hereva d'un llegat històric acumulat. Avui, més de vuitanta anys després, retorna a la Generalitat un president d'Esquerra Republicana escollit democràticament per aquest Parlament.
  3. Avui arribem amb els deures fets, sí. Però hem tardat massa, en un context en el qual no ens ho podíem permetre. Per això demanem disculpes a la gent. I ens comprometem a tornar a forjar una coalició amb ella.
  4. El 14F hi va haver una doble victòria: d’esquerres i independentista. Dintre de l'independentisme són majoria les esquerres, i dintre de les esquerres són majoria els independentistes (i una immensa majoria els autodeterministes). Aquestes dues majories, tenen un eix central, Esquerra Republicana, que les relliga, i la clau de volta del nostre futur és assumir plenament que lluita social i lluita nacional són indestriables.
  5. Proposem quatre revolucions: la feminista, l’ecologista, la social i la democràtica. I aquestes quatre revolucions han de ser, són i seran també la tomba del feixisme a Catalunya.
  6. Alguns dels compromisos que adquirim són: un pla de rescat social dotat amb 700 milions d’euros, la gratuïtat de l’educació de 0 a 3 anys, un pla de salut mental i emocional, la transformació de tot el sistema d’atenció social i de cures, dissenyar un nou contracte social per garantir a tothom el dret a l’habitatge, a l’aigua, a l’energia i a la connectivitat, l’impuls del pla pilot sobre la Renda Bàsica Universal, el Pacte Nacional per a la Transició Ecològica, l’increment fins al 2% del pressupost a Cultura i el desplegament de l’agenda rural per garantir equitat territorial.
  7. Avui lamentem que algunes esquerres d'aquest país hagin decidit desentendre’s d’aquesta oportunitat històrica. Els comuns poden buscar totes les excuses que vulguin, però avui estan votant en contra d’investir un president d’esquerres per a fer polítiques d’esquerres.
  8. Senyor Illa, encara que vostè no ho vulgui, la República Catalana serà. Perquè la voluntat popular, la majoria social, és la que s’acaba imposant. Ahir ens parlava de vetos. Sap qui posa vetos aquí? Vostès, que veten una resposta democràtica a un conflicte polític.
  9. En aquesta sessió, investirem en Pere Aragonès president de la Generalitat amb 74 vots a favor, el suport de tres grups parlamentaris i dos acords que interpel·len més enllà del 52% de l’electorat que ha votat els partits que donaran suport a aquesta investidura. Després de l’alternança sociovergent, avui investirem el primer president republicà escollit a les urnes des de que la violència feixista va escapçar la Generalitat de Lluís Companys.
  10. Som conscients de la nova Generalitat republicana ha d’estar a l’altura d’aquest moment històric. Les republicanes i republicans venim a governar per transformar, per guanyar-nos la llibertat. Que comenci la primavera republicana, i que culmini en la República catalana dels drets i les llibertats.