La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, durant la roda de premsa / Marc Puig

La portaveu republicana defensa l’acord que ha permès el retorn de les competències i refermar el compromís amb la mesa de negociació: “Esquerra fa que les coses passin”

“Esquerra Republicana torna a demostrar que fa que les coses passin”. Així ha defensat la secretària general adjunta i portaveu dels republicans, Marta Vilalta, l’acord al qual han arribat amb el govern espanyol, en les negociacions per una última pròrroga de l’estat d’alarma. El pacte permetrà que la Generalitat gestioni els fons europeus de reconstrucció i que s’avanci el retorn de les competències, entre altres clàusules. L’executiu espanyol també ha expressat la seva voluntat de tornar a reunir la mesa de negociació entre governs un cop s’entri a la fase de nova normalitat. “Hem tornat a obligar el PSOE a seure i ha entès que si no torna a la majoria de la investidura i no compleix amb la mesa, s’acaba la legislatura”, ha dit Vilalta.

Els republicans han forçat el PSOE i Podemos a tornar a la via de la negociació i han decidit abstenir-se en la propera votació per prorrogar l’estat d’alarma, després d’aconseguir els següents compromisos del govern espanyol:

1. És l’última pròrroga de l’estat d’alarma, és per 15 dies i no n’hi haurà cap més
  2. Catalunya gestionarà els fons europeus per la reconstrucció, milers de milions per reindustrialitzar el país
  3. Catalunya recuperarà les competències i serà l’autoritat en la presa de decisions de la desescalada quan les regions sanitàries entrin a la fase 3
  4. El govern espanyol es compromet a impulsar canvis legals perquè s’eviti la implantació de l’estat d’alarma els propers mesos, fins i tot en el cas de rebrot, de manera que es respectin a partir d’aquest moment els drets fonamentals i les llibertats, i es desvincularan les mesures socials i econòmiques de l’aplicació de l’estat d’alarma
  5. Els treballadors d'empreses de la Conca d'Òdena que viuen fora de la zona i que no van poder anar a treballar quan el territori estava confinat tindran una prestació equivalent a la dels que viuen dins de la zona, que ja va ser reconeguda com a baixa laboral

“A algú li pot agradar més l’acord i a algú altre menys, però nosaltres no deixem, ni deixarem mai de treballar per la ciutadania del nostre país i sortim de la zona de confort per servir; la bunquerització és fàcil i còmoda, però no dona resultats”, ha afirmat amb contundència Vilalta, que ha demanat “respecte a tothom” per les decisions que pren Esquerra Republicana.

La portaveu també ha subratllat que han “escombrat” el grup de Ciutadans: “Cs torna a ser irrellevant; no deixarem que controli la mesa de negociació”. I ha afegit: “Si no hem deixat que lideri la política catalana, menys deixarem que des de Madrid ens amenaci la possibilitat de construir una solució democràtica”.

Vilalta ha demanat, finalment, “que ningú s’equivoqui”: “No estem beneint aquest ‘Gobierno’ de l’Estat espanyol, sinó que entenem que són els interlocutors, per seguir en l’escenari de resolució del conflicte, i per entendre que necessitem coordinació per ajudar la nostra gent”. La republicana assegura que aquest acord permetrà a les dues parts seguir treballant per acords futurs i, per això, seguiran negociant tot el que han demanat fins ara.

Etiquetes