Laura Castel intervé al Senat / Marc Puig

Els republicans exigeixen una compareixença mensual del govern espanyol al Congrés i al Senat per informar sobre el desplegament de la Resolució

Esquerra Republicana posa en marxa diverses iniciatives per monitoritzar el compliment de la Resolució 2381 (2021) de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa. Es tracta del conegut com a informe Cilevics - o Should politicians be prosecuted for statements made in the exercise of their mandate?-, aprovat el darrer 21 de juny del 2021, en què el Consell d’Europa admet que les i els líders independentistes empresonats eren presos i preses polítiques; convida Espanya a reformar el Codi Penal, concretament els delictes de rebel·lió i sedició; reconeix que l’1 d’Octubre no hi va haver violència per part de la ciutadania; i proposa la via del diàleg i la resolució democràtica.

Per una banda, els republicans han presentat una Proposició No de Llei al Congrés dels Diputats, en la qual exigeixen al govern espanyol la redacció d’un informe sobre el compliment de la Resolució, així com una compareixença mensual per informar sobre el seu desplegament. De la mateixa manera, aquesta iniciativa l’han presentada al Senat a través d’una Moció, la qual exigeix la compareixença mensual també en aquesta cambra.

Si Espanya vol ser considerat un estat democràtic, homologat a la resta de membres del Consell d’Europa, hauria de complir amb aquesta Resolució
Laura Castel

Per altra banda, el grup d’Esquerra Republicana al Senat ha sol·licitat la creació d’una Comissió Especial de seguiment i evolució del compliment de la Resolució 2381 (2021) de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa. La iniciativa ha rebut el suport de 25 membres d'EHBildu, Junts per Catalunya, el grup basc (EAJ-PNV) i l’Esquerra Confedereal.

La senadora republicana i única membre independentista de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa, Laura Castel, que ha liderat la inicitiva a les Corts espanyoles, assenyala que “Espanya -com tots els membres del Consell d’Europa- està sotmesa a diferents procediments de supervisió i rendiment de comptes”. “El consell d’Europa és l’Organitzacio Internacional que vetlla per l’estat de Dret, la democràcia i els drets humans a Europa”, ha recordat Castel, i ha clos: “si Espanya vol ser considerat un estat democràtic, homologat a la resta de membres del Consell d’Europa, hauria de complir amb aquesta Resolució”.