Chakir El Homrani en la seva intervenció al Parlament de Catalunya / Marc Puig

La cambra insta a la Generalitat a aplicar els canvis de criteris jurídics anunciats pel Departament d'interior per fer prevaldre l'exercici dels drets fonamentals

Esquerra Republicana ha portat al Parlament una moció "amb una clara voluntat de defensar els drets fonamentals", ha assegurat Chakir El Homrani, diputat republicà al Parlament. La cambra, al ple que s'ha celebrat aquest dijous, amb el suport de tots els grups parlamentaris excepte l’abstenció de Ciutadans i el vot en contra del PP, s'ha reafirmat en fer prevaldre els drets humans i els drets fonamentals de tota la població, en especial, els drets de reunió, de manifestació pública i pacífica, el dret a la llibertat d'expressió i el dret d'informació en l'exercici professional d'aquests.

El ple del Parlament també ha instat al Govern de la Generalitat a aplicar els canvis de criteris jurídics anunciats pel Departament d'interior per fer prevaldre l'exercici dels drets fonamentals a les persones que participen en les mobilitzacions socials pacífiques, els activistes antidesnonaments i els periodistes.

"Quan instem el Govern li demanem que no hi pugui haver arbitrarietat en les decisions perquè és un element clau. Tots tenim la tendència de defensar els drets quan qui els reclama ens cau bé i de xiular quan qui els demana no ho fa", adverteix el diputat. "Quan parlem de drets fonamentals no podem fer això; hi ha base jurídica, hi ha potestat sancionadora, i ara hi sumem la legitimitat parlamentària", ha assegurat durant el debat parlamentari.

Hi ha base jurídica, hi ha potestat sancionadora, i ara hi sumem la legitimitat parlamentària
Chakir El Homrani Diputat al Parlament de Catalunya

Per altra banda, "el Consell d'Europa, una carta directa al president de la comissió d'Interior del Congrés, a la presidenta del Congrés i al president del Senat, Nacions Unides, han denunciat el que significa la llei mordassa", ha explicat Chakir El Homrani.

I els republicans duien un punt de denúncia en aquest sentit a la moció. S'ha aprovat, amb els vots en contra del PSC, que el Parlament de Catalunya denuncia que el govern espanyol omet i incompleix les recomanacions internacionals sobre la Llei Mordassa i insta al Govern de la Generalitat a instar el Govern de l'Estat Espanyol que compleixi les recomanacions sorgides de l'Examen Periòdic Universal i altres organismes de les Nacions Unides respecte a aquesta llei.

L'exercici lliure dels drets fonamentals no pot ser mai considerat un delicte, "però tampoc es poden sancionar administrativament en l'exercici de forma pacífica", ha denunciat el diputat. "Aquest és el problema que hem tingut a l'estat espanyol en els últims anys, derivats de la llei mordassa, per això, cal la derogació de la llei, cal una nova normativa que defensi i que sigui protectora dels drets fonamentals sense introduir el perfil racial en les polítiques de seguretat", ha clos contundent.