El diputat Eugeni Villalbí en la seva intervenció al Parlament / Marc Puig

Els republicans demanen a la cambra catalana que insti el govern de l'Estat a trencar amb l'oligopoli energètic, en una moció per al proper ple

El grup parlamentari d'Esquerra Republicana porta al proper ple del Parlament una moció en què manifesta la necessitat de resoldre amb màxima urgència el cost desproporcionat i injust de la factura energètica que estan assumint les famílies i les empreses des de fa mesos.

És per això, que el grup parlamentari republicà presenta en la propera moció una bateria de mesures molt concretes per reclamar a l'Estat, com a base del model que els republicans proposen per a Catalunya. En aquest sentit, Esquerra Republicana vol que el Parlament insti el govern de l'Estat a trencar amb l'oligopoli energètic i limitar les compres intragrup; i aplicar un topall al preu màxim del gas, mentre es continua exigint el desacoblament total del gas del mercat elèctric.

A més, es vol que la cambra catalana insti al govern de l'Estat a ampliar la durada de l'increment de la bonificació social i que augmenti l'impost de societats als grans grups energètics que han tingut uns beneficis de 6000 M€.

La moció que presenta Esquerra Republicana reprèn el debat polític del darrer ple, en una interpel·lació del diputat republicà Eugeni Villalbí a la consellera Teresa Jordà, en què reivindicava al govern de l'Estat que "actuïn i regulin el sector elèctric per ajudar a qui més ho necessita, en lloc de seguir ajudant, compensant i reforçant els oligopolis".

En paral·lel, els diputats i les diputades republicanes també busquen un front comú per aturar els projectes de MAT. En concret, els republicans requereixen al Parlament que insti a la Generalitat a exigir una resposta del govern de l'Estat a les diferents peticions que hi ha sobre la taula per posar fi a aquests projecte d'alta tensió, que van en contra del sistema energètic que es vol pel futur del país.

Per tot plegat, es vol instar al Govern de Catalunya a accelerar els tràmits per tal d'aprovar la Llei de Transició energètica, la posada en marxa de l'energètica pública productora i distribuïdora i el pla territorial d'energies renovables amb mesures compensatòries entre territoris rurals i zones urbanes densament poblades.

En clau local, es reclama a la Generalitat que doni suport als municipis i a tota l'administració local en l'impuls d'autosuficiència, i en projectes per a la municipalització de les xarxes de distribució d'electricitat. En aquesta línia també reclama a l'Estat l'augment de la distància màxima de 500 metres per a les instal·lacions comunitàries d'autoconsum.

Amb la moció, doncs, el grup parlamentari d'Esquerra Republicana busca que el Parlament reivindiqui la necessitat urgent d'un sistema energètic renovable, desnuclearitzat i de generació descentralitzada. I que assenyali la urgència d'avançar cap a la sobirania energètica de Catalunya per trencar amb l'oligopoli imposat fins avui pel sistema elèctric actual.