Bernat Solé és el nou delegat del Govern a Lleida

Ester Capella, Bernat Solé, Laia Cañigueral, Albert Salvadó i David Alquézar són els noms escollits per Esquerra Republicana

La nova Generalitat republicana presidida per Pere Aragonès ja ha nomenat les persones que dirigiran les vuit delegacions territorials del Govern a Catalunya, a més de la de Madrid i la de Brussel·les. En concret, Esquerra Republicana ha escollit:

• Ester Capella, delegada del Govern a Madrid
  • Bernat Solé, delegat del Govern a Lleida
  • Laia Cañigueral, delegada del Govern a Girona
  • Albert Salvadó, delegat del Govern a les Terres de l’Ebre
  • David Alquézar, delegat del Govern al Penedès

La fins ara consellera de Justícia, Ester Capella, assegura que, com a delegada del Govern a Madrid, actuarà “en funció del mandat que em traslladi el president i la consellera de la Presidència”, i es considera “un element més en la cadena per avançar socialment i nacionalment”. Nascuda a La Seu d’Urgell, però amb les arrels familiars a La Pobla de Segur, Capella és advocada i, abans de dirigir la Conselleria de Justícia, va ser regidora i portaveu d’Esquerra a l’Ajuntament de Barcelona, senadora i diputada al Congrés dels Diputats. Torna, doncs, a Madrid, des d’on defensarà una solució política i democràtica al conflicte entre Catalunya i l’Estat, que passa per l’amnistia i l’autodeterminació.

Per la seva banda, el conseller d’Acció Exterior de l’anterior Govern, Bernat Solé, assumeix el lideratge de la delegació del Govern a Lleida, un territori que coneix bé perquè és nascut a Agramunt i en va ser alcalde del 2011 al 2020. Solé és enginyer industrial i ha estat professor de Tecnologia a secundària. Ha estat diputat al Parlament i membre de l’executiva nacional d’Esquerra des del 2015, portaveu adjunt del grup parlamentari republicà al Parlament del 2019 al 2020 i conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern del març de 2020 al maig de 2021. El gener de 2021 va ser inhabilitat pel TSJC per haver fet possible el referèndum de l’1-O al seu municipi, i va presentar un recurs d’apel·lació al Tribunal Suprem.

Laia Cañigueral és la nova delegada del Govern a Girona

A Girona, la delegada del Govern serà Laia Cañigueral. Nascuda a Cassà de la Selva, és sociòloga i ha treballat en l’àmbit de la inclusió social i la igualtat a l’Institut Català de les Dones, a l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció i a l’Agència Catalana de la Joventut. Va ser membre de la direcció nacional de les JERC i actualment és la secretària general de la Federació de Girona d’Esquerra Republicana. Ha estat escollida diputada al Congrés dels Diputats en dues ocasions, el 2006 i el 2019. En el proper Consell Nacional d’Esquerra Republicana, el 19 de juny, s’haurà de ratificar una nova executiva en què s’ha proposat Cañigueral com a secretària de coordinació de política supramunicipal.

Un altre nomenament és el del delegat territorial a les Terres de l’Ebre: Albert Salvadó. El tinent d’alcalde de La Ràpita i fins ara director de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) és nascut a Amposta, enginyer tècnic de professió i postgrau en gestió directiva. Des del 2011 és regidor a La Ràpita i des del 2015 n’és tinent d’alcalde i responsable de la regidoria d’Hisenda i Promoció Econòmica. Del 2015 al 2016 va presidir la Federació de l’Ebre d’Esquerra i des del 2020 és el secretari d’acció política i sectorial. Té una llarga experiència en la gestió pública i un gran coneixement de les potencialitats, problemes i mancances del territori. Salvadó també és una de les persones imputades per l’1 d’Octubre, concretament per la Fiscalia de Tarragona.

El darrer delegat territorial a proposta d’Esquerra és David Alquézar, al Penedès. Alquézar és alcalde de Sant Martí de Tous des del 2007 i regidor d’Hisenda, Turisme i Noves Tecnologies. També és vicepresident primer de promoció econòmica al Consell Comarcal de l’Anoia. És enginyer de formació, especialitzat en gestió ambiental i química industrial, i ha treballat com a enginyer municipal a Vilafranca del Penedès. Ha estat responsable de la sectorial de política municipal d’Esquerra a l’Anoia del 2007 al 2011 i des del 2015 fins a l’actualitat. El 2018 va assumir la presidència de la federació comarcal d’Esquerra a l’Anoia. A les eleccions catalanes del passat 14 de febrer, va formar part de la llista a Barcelona.