Oriol Junqueras

Barcelona 11 abril 1969

Diputat al Parlament de Catalunya per Barcelona

El President d’Esquerra Republicana és historiador i professor, tot i que en els darrers anys s’ha centrat en la política. Ha estat vicepresident del Govern de la Generalitat i conseller d’Economia i Hisenda en la darrera legislatura, així com alcalde de Sant Vicenç dels Horts de 2011 a 2015. Parla català, castellà, italià, anglès i intenta aprendre una mica de xinès. També és autor de més d’una desena de llibres. Com a curiositat, a vegades explica que, mentre es doctorava, va fer una estada d’investigació a l’Arxiu Secret del Vaticà. Des que va arribar al capdavant del partit el 2011, ha lluitat perquè Esquerra es converteixi en una “casa comuna”, una organització oberta a gent procedent de diferents espais ideològics, orígens i trajectòries, però amb un objectiu comú: la construcció d’una República per fer un país més just, més lliure i més net.

• Va cursar estudis d’Econòmiques a la Universitat de Barcelona. Llicenciat en Història Moderna i Contemporània (UAB, 1996) i doctor en Història del Pensament Econòmic (UAB, 2002).
  • Curs de doctorant “Didàctica de les Ciències Socials i espais de comunicació”(1997-1999).
  • Estada d’investigació a l’Arxiu Secret del Vaticà i a la Biblioteca Apostòlica Vaticana (gener – juliol de 1998).
  • Estada com a professor a la Universitat d’Holguín (Cuba) i com a investigador a l’Arxiu Provincial d’Història a la Casa Iberoamericana de la mateixa ciutat (gener-febrer 1999).
  • Curs de doctorant en Història Econòmica (programa interuniversitari UB-UAB, 1999-2000).
  • Curs de doctorant en “Història Comparada Social, Política i Cultural” (UAB 2002).
  • Tesi “Economia i pensament econòmica de la Catalunya de l’alta edat moderna” (2002) sota la direcció d’Antoni Simon i Tarrés.
  • Ha estat professor a la Universitat Autònoma de Barcelona, on es va iniciar com a professor de pràctiques el 1998.
  • Posteriorment ha estat vinculat al Departament d’Història Moderna i Contemporània de la Facultat de Filosofia i Lletres fins a l’actualitat; de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials (2000/2001), de l’Escola Universitària d’Estudis Empresarials de Sabadell (2000/2001 i 2003/2004), de la Facultat de Traducció i Interpretació (des de 2003/2004 fins al 2011/2012), de la Facultat de Ciències de la Comunicació (2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006), així com de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia (2004/2005).
  • Ha col·laborat a Catalunya Ràdio en programes com “En guàrdia!” o "El nas de Cleòpatra”; a RAC1 amb “Minoria Absoluta”; i a RNE amb "El tranvía" i “Las mañanas de Radio 1″.
  • Ha estat guionista i assessor en sèries documentals de televisió com “L’Onze de Setembre de 1714″, “Els maquis: la guerra silenciada”, “Conviure amb el risc” o “Barcelona sota el franquisme”.

• Va ser un dels promotors de la plataforma Sobirania i Progrés.
  • Ha estat soci del centre excursionista de Sant Vicenç dels Horts i de l’Orfeó Vicentí.
  • Ha estat membre del Consell Directiu de la institució cultural de la Franja de Ponent.
  • Autor i coautor de més d'una desena de llibres. Els més recents: Camí de Sicília. L’expansió Mediterrània de Catalunya i Les proclames de sobirania de Catalunya.

• Militant d’Esquerra Republicana des d'inicis del 2011.
  • Regidor de Sant Vicenç dels Horts (2007-2011).
  • Eurodiputat d’Esquerra Republicana dins l’Aliança Lliure Europea (2009-2011).
  • President d'ERC des del 2011.
  • Alcalde de Sant Vicenç dels Horts de 2011 a 2015.

• Diputat al Parlament de Catalunya des del 2012. Reescollit el 2015 i el 2017.
  • Vicepresident del Govern de la Generalitat de Catalunya i conseller d’Economia i Hisenda de l’onzena legislatura.