Oriol Junqueras a l'Ajuntament de Santiago de Xile / Piso Cinco

El president d’Esquerra Republicana s’ha reunit amb alts representants governamentals i amb activistes pels drets humans de Colòmbia, Argentina i Xile per teixir-hi aliances i complicitats

El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha fet un viatge a l’Amèrica Llatina per portar el cas català i la repressió de l’estat espanyol a les institucions de Colòmbia, Argentina i Xile. Durant la seva estada, del 13 al 22 de novembre, s’ha reunit amb alts representants governamentals i institucionals, com el president de Colòmbia, Gustavo Petro, i amb activistes en defensa dels drets humans, com el Premi Nobel de la Pau Adolfo Pérez Esquivel. A més, ha protagonitzat diverses conferències en universitats de la regió.

“És una terra plena de reptes i oportunitats”, ha assegurat Junqueras del seu primer viatge fora d’Europa després de gairebé quatre anys de presó. De fet, “vam fer un viatge a l’Amèrica Llatina abans de la presó, i ara el repetim”, ha explicat, tot assegurant que, en aquest temps, “Amèrica Llatina i nosaltres mateixos som molt més forts del que érem en termes de suport democràtic, d’acumular força i de generar complicitats internacionals”. "Hem d'estrènyer els vincles amb l'Amèrica Llatina; compartim molts dels reptes actuals i futurs", ha afegit.

Colòmbia

La primera parada del president del partit a l’Amèrica Llatina va ser a Colòmbia els dies 14 i 15 de novembre. En la primera jornada, es va reunir amb els secretaris generals de les formacions polítiques Colòmbia Humana, Unión Patriótica i Polo Democrático per intercanviar opinions sobre les realitats de Colòmbia i Catalunya, però, també, del conjunt d’Amèrica Llatina i d’Europa. També va fer un acte amb la comunitat catalana al país llatinoamericà.

El segon dia es va produir la trobada amb el president Gustavo Petro, al Palau de Nariño. La conversa va girar entorn de les relacions entre Catalunya i Colòmbia, aquelles de caràcter econòmic, comercial i de turisme, així com dels reptes globals que té plantejats Europa i Amèrica.

El president republicà també es va trobar amb el president de la Cambra de Representants, David Racero. I, per tancar el dia, va fer una conferència a la Universitat del Rosario, a Bogotà.

Oriol Junqueras amb el president de la Cambra de Representants de Colòmbia, David Racero, i la senadora María José Pizarro / Piso Cinco

Argentina

La següent parada del president d’Esquerra va ser a l'Argentina, del 16 al 19 de novembre. Primerament, Junqueras va reunir-se amb la presidenta de l'Associació Civil Àvies de la Plaza de Mayo, Estela de Carlotto, tot un símbol de l’activisme pels drets humans al país. L’entitat té per objectiu, en paraules seves, “localitzar i restituir a les seves legítimes famílies tots els nens segrestats i desapareguts per l’última dictadura militar”. La conversa va centrar-se en la força de la repressió dels règims, i en l’acció i la resistència per combatre-la; també, en la situació política de Catalunya i l’Argentina actuals. “Les Àvies de la Plaza de Mayo van mostrar suport a la nostra causa manifestament injusta; els ho hem pogut agrair i els hem ofert el nostre suport”, va posar en valor Junqueras.

Seguidament, el president republicà va trobar-se amb Adolfo Pérez Esquivel, guanyador del Premi Nobel de la Pau l’any 1980 pel seu compromís amb la democràcia i els drets humans a l’Amèrica Llatina. La conversa va tractar sobre l’activisme pels drets humans i la lluita contra la repressió, amb una perspectiva històrica; també, sobre la situació actual de Catalunya i el país llatinoamericà.

Junqueras es va reunir, a més, amb múltiples representants institucionals del país llatinoamericà, entre ells, la ministra de Gènere del govern de la província de Buenos Aires, Estela Díaz, amb qui va parlar de les lluites compartides en matèria d’igualtat i transformació feminista, així com dels reptes globals, de Catalunya i de l’Argentina.

Per últim, Junqueras va tenir l’ocasió de fer una conferència a la Universitat de Buenos Aires, així com una a la Universitat Nacional de La Plata. També va visitar la Casa Rosada i va compartir una estona amb la comunitat catalana a l’Argentina.

Oriol Junqueras amb el Premi Nobel de la Pau Adolfo Pérez Esquivel / Piso Cinco

Xile

El president d’Esquerra va acabar el seu viatge a Xile, on, entre el 19 i el 22 de novembre, va tenir l’oportunitat de trobar-se amb representants electes i governamentals, entre els quals, l’alcaldessa de Santiago de Xile, Irací Hassler, amb qui va conversar sobre els vincles històrics i actuals entre Catalunya i la capital xilena i sobre els reptes futurs compartits, especialment en la defensa dels drets humans.

El president republicà també es va reunir amb la diputada del partit comunista i ministra de Drets Humans del Govern Bachelet, Carmen Hertz, per parlar de l’estat crític d’algunes democràcies en relació a la protecció dels drets humans, així com de l'estat d’aquests tant a Catalunya com a Xile.

Per altra banda, Junqueras es va poder trobar amb Agna Aiguader, neta de dos dels fundadors d’Esquerra Republicana, Jaume Aiguader i Lluís Bru. Roser Bru, mare de la primera i filla del segon, es va exiliar a Xile amb la seva parella l’any 1940, on es va convertir en una pintora d’èxit. Junqueras i Aiguader van poder compartir visions sobre l’exili republicà durant el franquisme.

El president d’Esquerra també va tenir l’oportunitat de reunir-se amb el membre del Procés Constituent i professor de la Universitat de Valparaíso, Jaime Bassa, amb qui va reflexionar sobre el progressisme i la transformació social a Catalunya i a Xile.

I, el darrer dia, va visitar el Senat xilè, a Valparaíso, on va mantenir una trobada molt cordial amb la senadora demòcrata cristiana, expresidenta del Senat i candidata a les presidencials del 2021, Yasna Provoste. Es van emplaçar a treballar conjuntament, especialment en qüestions educatives i econòmiques, i van parlar dels reptes que afronten Xile i Catalunya, alguns d'ells comuns. Junqueras va aprofitar la visita al Senat per saludar i conversar amb el president actual de la cambra, Álvaro Elizalde.

Finalment, va reunir-se amb alcaldes de la regió per comentar algunes de les urgències i necessitats que afronten des dels seus respectius consistoris, com ara en l’àmbit del transport públic, i, en aquest sentit, van convenir poder col·laborar en el futur. El president republicà va cloure definitivament el viatge amb una entrevista a la cadena de televisió CNN Xile.

Oriol Junqueras amb el president del Senat xilè, Álvaro Elizalde, i la senadora i expresidenta de la cambra, Yasna Provoste / Piso Cinco