Oriol Junqueras torna a l'Autònoma: 'Retorno al temple del saber'

Tornar a les aules. La inhabilitació absoluta no ha impedit que avui el president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, hagi tornat a la Universitat Autònoma de Barcelona: "És molt impactant tornar a ser aquí", ha assegurat emocionat davant de més d'un centenar d'estudiants a la Facultat de Filosofia i Lletres.

"M'estimo molt les aules i la universitat". Junqueras va exercir de professor a la Universitat Autònoma de Barcelona durant anys, i va arribar a donar classe a 11 titulacions a la vegada; "no n'hi ha gaires que hagin tingut la sort d'explicar moltes coses diferents en molts llocs diferents". Després de pràcticament 4 anys de presó, Junqueras ha trepitjat l'aula amb més ganes que mai. Amb els ulls brillants i un gran somriure, ha defensat que "per molt que intentin evitar que ens trobem, no ho poden impedir. Ho farem a fora, a les escales o a la plaça, on sigui".

Des del primer moment, Junqueras ha reivindicat la universitat en el seu conjunt, però especialment la universitat pública: “És un temple del saber”. Es tracta d’un lloc sagrat per a Junqueras, on s’hi fa, apunta, “una tasca imprescindible” de confrontació d’idees i transmissió de coneixement. Un lloc per escoltar, aprendre i empatitzar amb tothom. Per això, ha explicat el republicà, “nosaltres hem fet de les presons temples de vida, història i saber". De fet, el retorn de Junqueras a la Universitat Autònoma de Barcelona era un moment molt esperat per l’alumnat i el professorat del centre. Tant, que la veu del president republicà s’ha projectat fins i tot al jardí, on un gran grup d’estudiants sense lloc a l’aula escoltava des de la finestra.

Per molt que intentin evitar que ens trobem, no ho poden impedir. Ho farem a fora, a les escales o a la plaça, on sigui
Oriol Junqueras
  Oriol Junqueras torna a l'Autònoma: 'Retorno al temple del saber'

A la classe magistral no hi han pogut faltar les referències històriques a aquells moments que han fet la societat més poderosa, transmissora d'idees. Així, Junqueras ha parlat de l'única universitat catalana existent l’any 1900, i ha dit que és "la demostració que el coneixement es construeix des de dins i des de fora de l’aula, compartint i organitzant-se".

El president d’Esquerra Republicana ha posat de manifest que “buscar” aquest coneixement, “exigir-lo i compartir-lo” és "l’única manera de construir esperança". En aquest sentit, el republicà ha apuntat que, precisament, "els poderosos tenen por d'aquells que són capaços de vestir grans projectes compartits entre persones diferents".

"Aquesta és la lliçó que s'ha repetit al llarg de la història" ha reivindicat, i ho ha il·lustrat amb un seguit d’exemples històrics, com la vaga de la Canadenca o la vaga de la SEAT.

“Quan diem que ho farem, ho fem”

Junqueras ha reiterat que “la inhabilitació”, condemna que encara pesa damunt de les seves espatlles, no pot apagar “l’ànsia de trobar-nos i, sobretot, d’explicar-nos”. De fet, Junqueras ha recordat que “amb la presó, tampoc no ho van aconseguir”. És molt important explicar-se, perquè “hem de ser molts més, construir complicitats i teixir aliances”, ha explicat Junqueras, “també amb aquells que ara dubten, però que formen part del nostre futur”, ha afegit. “Volem que tothom sàpiga que quan diem que ho farem, ho fem”, ha advertit el president republicà. I ha seguit, contundent: “ho volem fer tan bé, i amb tots els consensos, que no només ho fem, sinó que guanyem”.

I què guanyem? “La democràcia, el bé comú, el benestar i la justícia social”, ha clos Junqueras, uns principis que, segons ell, “s’ho mereixen tant, que s’ho mereixen tot”. “I aquest és el nostre compromís a tot arreu: quan fem classe, quan votem en una urna, i quan construïm la independència”. Finalment, després d’una hora llarga de conferència, les persones presents tant dins com fora de l’aula han ovacionat el president republicà.