El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, intervé al Fòrum Europa / Paula Roque

El president republicà ha advertit que “l’Estat es pot convertir en una amenaça pels drets fonamentals de la ciutadania” si no es dona resposta a l’espionatge massiu del Catalangate

La realitat és persistentment complexa, tossudament plural i exigeix mecanismes flexibles”. Aquesta és una de les reflexions que repeteix insistentment el president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, a l’hora de plantejar els reptes polítics, socials i econòmics actuals. Avui s’hi ha dirigit en una conferència al Fòrum Europa - Tribuna Catalunya, en una referència clara a la ingerència del tribunals espanyols en el sistema educatiu català: “en aquest marc, no hi encaixen els percentatges fixes”, ha asseverat el republicà.

“L’objectiu de l’escola hauria de ser que tots els alumnes coneguin adequadament totes les llengües que formen part del sistema educatiu”, ha explicat Junqueras, “i això és el que passa al sistema català” ha assegurat. En tot cas, ha puntualitzat també el president republicà, “si alguna llengua necessita una especial protecció és, precisament, la llengua catalana”. Per això, ha sentenciat Junqueras davant dels presents, “no dubteu que des d’Esquerra Republicana defensarem la immersió lingüística sempre i a tot arreu”.

Preguntat per les conseqüències que Junts es despengi de l'acord per la immersió lingüística, Junqueras ha lamentat que “perquè algú cregui que li convé la conflictivitat, es desdigui d’allò que ha defensat sempre”. En aquesta línia, Junqueras també ha demanat que “tothom posi el país per davant dels interessos de partit” i ha advertit que els republicans seguiran “treballant per bastir consensos, fer propostes i no renunciar a fer el que faci falta per defensar la llengua”. “La nostra obligació és exigir a tothom que actuï amb sentit de país”, ha sentenciat el president republicà.

El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, saluda alguns dels assitents / Paula Roque

Contra l'espionatge: transparència, responsabilitats i garanties

Aquesta ha sigut la primera vegada que Junqueras ha participat del Fòrum Europa després de quatre anys d’injust empresonament. Per això, en la seva intervenció, i evocant implícitament el conflicte entre Catalunya i l’Estat espanyol, el president ha apuntat que un dels grans reptes polítics de l’actualitat és “com s’interrelacionen els estats que volen convertir-se en una nació i les nacions que volen convertir-se en un estat”.

“És un repte que, en aquests moments, vivim amb especial intensitat”, ha dit Junqueras, “perquè sabem que hi ha una aparells de l’Estat que es dediquen a espiar de manera massiva”. En aquest sentit, el republicà ha advertit que, en aquest repte global, hi ha el risc que s’erigeixi un “poder basat en la coacció”: “L’Estat espanyol es pot convertir en una amenaça cap als drets fonamentals de la ciutadania”. “I quina és l'obligació de qualsevol demòcrata, en aquest escenari?”, s’ha preguntat retòricament el president republicà, “exigir transparència, assumir responsabilitats i donar garanties que no es repetirà”. “La nostra obligació és la de ser útils a la ciutadania”, ha recordat Junqueras, “i això inclou garantir que no hi ha espionatges massius”.

En aquest conflicte que assenyala entre els estats i les nacions, i com fa sempre que en té oportunitat, Junqueras ha defensat “la via de la negociació política com un instrument útil per donar resposta als conflictes” d’aquest tipus. Una idea, la de negociació, que, segons el republicà, és defensada per una majoria de la comunitat internacional. I precisament per aquest motiu, diu Junqueras, “nosaltres, que sabem que la independència de Catalunya, com la de qualsevol estat, depèn de la comunitat internacional, no podem prescindir dels seus consells”. “Des d’Esquerra Republicana hem treballat per aterrar el concepte de negociació”, explica Junqueras en referència al conflicte entre Catalunya i l’Estat espanyol “i ho hem fet amb una taula entre ambdós governs”. Amb tot, Junqueras no descarta que hi pugui haver altres concrecions en el futur.

Lamento que, perquè algú cregui que li convé la conflictivitat, es desdigui d’allò que ha defensat sempre
Oriol Junqueras

Inversió pública; motor de creixement

Oriol Junqueras no ha volgut acabar sense donar resposta a algunes qüestions de caràcter econòmic, davant d’una audiència que recollia noms rellevants del tercer sector. Així, el republicà ha reivindicat les “polítiques públiques com una inversió, no pas una despesa”: “són també un motor de creixement econòmic”. En aquest sentit, Junqueras ha posat en valor els sistemes sanitari i educatiu catalans com a elements de competitivitat a l’hora de captar talent estranger; i ha insistit en la necessitat d’invertir en infraestructures ferroviàries i portuàries per reduir costos de producció i que la competitivitat no es basi només en el salari dels treballadors del país.

Parafrasejant Victor Hugo -en la seva faceta política, Junqueras ha clos: “és en moments de crisi quants més recursos cal dedicar a la cultura i a l’educació dels nostres fills i filles; perquè són imprescindibles en la construcció del futur que volem, la cohesió de la societat, i un futur de prosperitat”.

Etiquetes