El Parlament aprova, a proposta d’Esquerra, la cessió d'un mínim del 30% d’habitatges per lloguer social procedents del rescat bancari

La diputada republicana Eva Baró, que ha presentat la moció, ha explicat que ja és hora que el rescat a la banca tingui un retorn social a la ciutadania

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquesta tarda, a proposta del Grup Republicà, una moció que reclama als partits polítics amb representació al Congrés dels Diputats i a la Sareb (la Societat de Gestió d’Actius Procedents de la Reestructuració Bancària) la cessió d'un mínim del 30% d’immobles per lloguer social i la creació d’un Fons Social d’Habitatge.

Aquesta moció ha estat presentada per la diputada republicana Eva Baró, que en la seva intervenció ha denunciat que el rescat als bancs, que es va iniciar fa prop de 10 anys, no ha tingut cap retorn social: “El rescat bancari de 60.000 milions d’euros es va produir a causa de l’esclat d’una bombolla immobiliària que la pròpia banca havia estat alimentant fins aleshores. Sembla que ja ningú recorda que aquest rescat es va produir sense cap tipus de contrapartida”, ha recordat Baró.

Així, Baró ha remarcat que “fa 10 anys que estem en aquesta situació. Aquesta moció ens interpel·la directament, en tant que representants de la ciutadania que va patir les conseqüències d’una crisi econòmica provocada per la banca”. Es tracta d’una moció per “contribuir a pal·liar els efectes del rescat” en la ciutadania, ha afegit la diputada republicana.

Sembla que ja ningú recorda que el rescat bancari es va produir sense cap tipus de contrapartida social. Aquesta moció ens interpel·la a tots
Eva Baró Diputada al Parlament de Catalunya

El text aprovat avui també inclou que la cessió d’un de cada tres habitatges també la facin les entitats financeres rescatades per tal que, segons recull la moció “les diferents administracions públiques puguin donar resposta a l'actual emergència habitacional”.

De fet, també s’ha aprovat la modificació de la disposició addicional sisena de la Llei d'Estabilitat Pressupostària perquè els ajuntaments puguin aprofitar els seus superàvits municipals per constituir un estoc d'habitatge públic de lloguer social, especialment en aquelles localitats amb una demanda acreditada important.

Per últim, la moció insta al govern de l’Estat a garantir el dret dels ajuntaments i les administracions locals a poder adquirir habitatges procedents d’execució hipotecària, i així recuperar béns per a la societat, i a evitar que fons voltors especulin amb aquests immobles. A més a més, la moció implica l'impuls d'una iniciativa legislativa davant del Congrés dels Diputats que tingui per objectiu que la Sareb cedeixi el 30% d'immobles de lloguer, i declara la necessitat que els partits polítics amb representació allà actuïn amb coherència i facin efectiu el seu compromís amb el dret de l'habitatge.