Ernest Maragall intervé al Ple del Parlament / Marc Puig

Els republicans han presentat una moció per donar resposta a l’estancament i empitjorament de les condicions salarials a Catalunya

El Parlament de Catalunya ha aprovat emprendre mesures per garantir que es posi en marxa el Salari Mínim de Referència Català, impulsat per Esquerra Republicana. El text recull la urgència d’atendre les necessitats els ciutadans i ciutadanes de Catalunya arrel de l’estancament i, fins i tot, l’empitjorament, de les condicions salarials en la darrera dècada.

La cambra catalana ha donat llum verda a analitzar l’impacte i introducció de la mesura, així com a incentivar que altres institucions també l’incorporin com a marc referencial. El Parlament també ha aprovat impulsar la introducció de clàusules en les licitacions de contractes públics per tal que les empreses tinguin en compte el Salari Mínim de Referència, i promoure la mesura com a eina per remoure les desigualtats, especialment aquelles causades per raó de gènere. Els diputats i diputades també exigeixen al govern de l’Estat que s’ajusti a les recomanacions europees i catalanes en relació al Salari Mínim Interprofessional.

El diputat Ernest Maragall ha defensat que la mesura “posa remei a una evidència greument tangible per als drets dels nostres treballadors”. “Hem vist com els salaris han registrat un retrocés després de la crisi”, ha explicat Maragall, “amb una devaluació generalitzada dels salaris, especialment el dels sectors més vulnerables”. En aquest sentit, el republicà ha alertat que “els salaris més baixos que han vist reduïda la seva capacitat en un 25%, mentre que les rendes més altes la van veure reduïda només en un 5%”. “I si miréssim més amunt fins i tot podríem parlar d’un augment”, ha apuntat Maragall, “és una qüestió de prioritats”.

Maragall també ha justificat la necessitat d’emprendre accions perquè, segons ha exposat, mentre l’Estat no descentralitzi el Salari Mínim Interprofessional, a Catalunya ens trobem per sota del 60% del salari mitjà català, percentatge recomanat per les institucions europees. “Hem de liderar, no conformar-nos i prendre la iniciativa”, ha reivindicat el republicà, “el Salari Mínim de Referència Català és l’eina que pot fer efectiu el salari mínim del 60%, no d’un 39% com tenim ara”. “Hem de determinar si tenim voluntat d’incidir en la nostra realitat econòmica i social”, ha reiterat Maragall, “nosaltres creiem que sí, que estem en condicions d’assumir el repte de millorar la vida dels ciutadans de Catalunya”.

Hem de parlar de drets després d’anys d’austeritat imposada”, ha clos Maragall, “és l’hora de traduir la recuperació econòmica en un augment del benestar de la població i els que pitjor ho passen”.