Roda de premsa d'un representant de la plataforma 'No a la MAT' i diputats dels grups que donen suport a la proposta de resolució per derogar el projecte de MAT a la Selva, Esquerra Republicana, Junts, la CUP, el PSC i En Comú Podem
Roda de premsa d'un representant de la plataforma "No a la MAT" i diputats dels grups que donen suport a la proposta de resolució per derogar el projecte de MAT a la Selva, Esquerra Republicana, Junts, la CUP, el PSC i En Comú Podem

La cambra aprova una proposta de resolució conjunta d’Esquerra Republicana, Junts, la CUP, el PSC i els comuns que vol donar resposta a la llarga reivindicació del moviment “No a la MAT”

El Parlament de Catalunya exigeix aturar de forma immediata el projecte de línia de molt alta tensió (MAT) a Santa Coloma de Farners i Riudarenes, a la comarca de la Selva, i estudiar un nou model energètic sostenible per a aquest territori. Es tracta d’una proposta de resolució impulsada pels grups parlamentaris d’Esquerra Republicana, Junts, la CUP, el PSC i En Comú Podem que vol donar resposta a una llarga reivindicació de la societat civil, entitats, ajuntaments i d’altres institucions públiques, i que ha estat aprovada a la Comissió d’Acció Climàtica de la cambra.

En concret, la proposta de resolució conjunta exigeix executar “sense més dilació” la Proposició no de Llei aprovada al Congrés dels Diputats l’octubre de 2016 que estableix la paralització immediata del projecte i l’estudi de les necessitats energètiques del territori, i que no s’ha arribat a fer efectiva.

El projecte de la MAT a la Selva, redactat el 2008, implica la construcció d’un ramal de 17 quilòmetres i 37 torres de més de 70 metres d’alçada que subministraria 400 kV a una nova subestació a Riudarenes. Des d’aquesta subestació, s’alimentaria el Tren d’Alta Velocitat i les comarques gironines.

A la proposta de resolució s’alerta del “fort impacte per al paisatge i l'equilibri ecològic del territori” que suposaria aquest projecte. A més, es constata que la planificació realitzada el 2008 sobre el consum d'electricitat, basada en estimacions de demanda futura, ha resultat “errònia”, i que el Tren d’Alta Velocitat “no requereix de més subministrament”, ja que ha estat funcionant des del gener de 2013 sense l'aportació d'aquesta línia de 400 kV.

“Després de 14 anys de mobilització veïnal; d’una consulta celebrada el 2014 en què el 98,5% de la gent va votar en contra del ramal de la MAT; de l’amplíssim consens polític i territorial contra el projecte; de l’existència d’informes tècnics contundents… arribem a una situació incomprensible”, ha assenyalat el diputat d’Esquerra Republicana Jordi Orobitg: “Ens trobem que, encara avui, el Ministerio de Transición Ecológica y Reto Democrático inclou per al 2023 l’execució del ramal i la subestació de Riudarenes”.

I això passa, ha dit Orobitg, mentre “el cost de la generació elèctrica eòlica i fotovoltaica s’ha reduït en un 75% i un 90%, respectivament, des del 2008 i les comarques gironines tenen un molt bon recurs solar i eòlic”. En aquest sentit, el diputat ha denunciat la possible influència del principal beneficiari del projecte, Red Eléctrica Española, que integra empreses privades i fons d’inversió, sobre el govern espanyol.

“Hi ha grups parlamentaris que donen suport a la proposta de resolució d’avui i que, alhora, formen part del govern d’Espanya”, ha afegit. “Potser aquestes empreses i fons d’inversió influeixen l’executiu espanyol, però a nosaltres, no, i per això ens sumem a les demandes d’aquesta proposta”, ha asseverat.

Al text, també es demana “apostar pel diàleg i el consens entre tots els actors implicats” per trobar un model energètic alternatiu, i es defensa prioritzar “un model energètic sostenible, de proximitat i distribuït que impulsi de manera decidida les energies renovables per fer front als reptes i requeriments de la transició energètica a Catalunya”. Orobitg ha assegurat que, per als republicans, “és un imperatiu complir amb la descarbonització i els objectius de desenvolupament sostenible”.