El diputat d'Esquerra Republicana Ernest Maragall ha defensat la moció / Paula Roque
El diputat d'Esquerra Republicana Ernest Maragall ha defensat la moció / Paula Roque

La cambra aprova una moció presentada pel grup parlamentari republicà que també reclama el traspàs de tot el sistema ferroviari i de l’aeroport del Prat

El Parlament de Catalunya ha aprovat una moció d’Esquerra Republicana que reclama a l’Estat espanyol un fons de compensació per les pèrdues econòmiques generades per la desinversió “discriminatòria i sistemàtica” que pateix Catalunya. El fons haurà d’incloure l’import pressupostat i no executat entre el 2014 i el 2019, i s’haurà d’ampliar als anys 2020 i 2021 si l’Estat resulta “incapaç” d’executar aquestes inversions al llarg del 2022 i el 2023.

“Aquesta discriminació estructural es repeteix independentment de qui estigui al capdavant del govern de l’Estat”, es denuncia a la moció, i “impacta negativament en el conjunt de l’economia catalana”. La paralització d’inversions estratègiques —com l’accés ferroviari a l’aeroport del Prat, l’impuls del corredor mediterrani o el manteniment i modernització de Rodalies— es tradueix en “menys oportunitats econòmiques, una inadmissible pèrdua de competitivitat per al teixit productiu i menys benestar per al conjunt de la ciutadania de Catalunya”, s’alerta.

S’afegeix que és “especialment greu” la “incapacitat” d’executar les inversions pressupostades per part de RENFE-ADIF, que són “imprescindibles” per fer front a l’emergència climàtica, i es manifesta que la infraexecució ferroviària “no es pot compensar oferint promeses de priorització d’infraestructures viàries de mobilitat obsoletes, sense consens i inapropiades en un context d’emergència climàtica i de col·lapse dels combustibles fòssils”.

Vénen aquí amb un paternalisme conegut i inútil a explicar bondats de carreteres concebudes al segle XX
Ernest Maragall Diputat al Parlament de Catalunya

“El ‘Gobierno de la nación’ envia un missatge terrible a la ciutadania: és normal que els acords no es compleixin, els compromisos formals no tenen cap valor, les lleis pressupostàries no impliquen cap certesa d’execució”, ha constatat el diputat republicà Ernest Maragall amb indignació. “I vénen aquí amb un paternalisme conegut i inútil a explicar bondats de carreteres concebudes al segle XX que no tenen consens territorial i demanen a crits una nova aproximació”, ha afegit, dirigint-se als socialistes.

Per tot plegat, a la moció s’exigeix que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana estableixi “mecanismes i mesures” que garanteixin que el que no s'ha executat en el 2021 s'executi al llarg del 2022 i, com a molt tard, el 2023, i concreti, abans de tres mesos, les actuacions que durà a terme.

També es reclama a l'Estat el traspàs del finançament, execució i titularitat del conjunt del sistema ferroviari a la Generalitat, incloent Rodalies, mitja distància i alta velocitat, per tal d’avançar cap a un nou model de “mobilitat sostenible” i de “priorització del transport públic”; així com el traspàs de la gestió de l’aeroport del Prat, per “assegurar que el seu futur es decideix sobre consensos territorials i condicionat a criteris ambientals i socials”.

“Aquesta no és una negociació més per afegir a la llista infinita, és una qüestió de dignitat i de respecte per nosaltres mateixos, pels prop de vuit milions de catalans i catalanes que contemplen amb una barreja d’astorament i indignació el maltracte a què els sotmet el ‘Gobierno’”, ha dit Maragall. És per això que, amb l’aprovació del text, la cambra ha reiterat, per últim, la necessitat “d'avançar cap a un estat propi que permeti Catalunya gestionar amb plenitud els propis recursos”, i ha defensat que l'exercici del dret a l’autodeterminació per part de la ciutadania de Catalunya és “la millor garantia contra l’arbitrarietat i la discriminació sistemàtica de l'Estat Espanyol”.