Josep Maria Jové, durant la sessió de control al Parlament / Paula Roque

Aragonès titlla “d’inacceptable” el que va passar a Melilla i assegura que “el president del govern espanyol no pot sortir a felicitar una operació policial” que va acabar amb almenys 37 morts

Estem davant d’un model de vida insostenible. Un nord global que se sosté explotant i expoliant el sud global”, així de contundent s’ha mostrat aquest matí el president del grup parlamentari d’Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, al ple del Parlament. Jové ha recordat que les 37 persones mortes el passat divendres a la tanca de Melilla “tenien una història” i denunciat que “només el 2021, van morir 4.404 persones intentant arribar a les fronteres espanyoles. El doble que l’any anterior”.

En el seu discurs, Jové ha reiterat que aquestes son “les morts que provoca el nostre sistema, el nostre model de vida i, en últim terme, de les nostres polítiques migratòries”. I ha afegit: “Unes fronteres que s’han externalitzat i són un negoci per unes quantes empreses. Potser és aquí on hem de parlar de màfies. I de violència. El negoci de les morts a unes fronteres que només existeixen per qui no les pot creuar”, ha sentenciat. Per això, el president del grup parlamentari s’ha mostrat contundent: “Exigim responsabilitats, és clar que sí. Però sabem que només una esmena a la totalitat d’aquest model podrà obrir el camí cap a la justícia global”.

Pere Aragonès President de la Generalitat de Catalunya
 El president Aragonès aquest matí durant el ple del Parlament / Paula Roque

Al seu torn, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, ha titllat “d’inacceptable” el que va passar a Melilla: “Estem parlant de vides humanes. Acostumem a parlar de fronteres, però son vides humanes, i el president del govern espanyol no pot sortir a felicitar una operació policial on els morts s’identifiquen en com a mínim 37”, ha afirmat en seu parlamentària. En aquest sentit, Jové també ha expressat que “la resposta no és felicitar actuacions policials que acaben amb desenes de morts”.

Per últim, Aragonès ha indicat que és imprescindible un canvi en la política migratòria. “Tenim una llei d’estrangeria que condemna a la il·legalitat centenars de milers de persones que son veïns nostres”. I ha conclòs: “Aquesta Europa fortalesa s'ha de convertir en l’Europa dels drets i les llibertats, i necessitat de canvis en l'orientació global. La pau no es garanteix amb més armament, sinó amb més aliments, sobretot en context actual”.