La moció impulsada pels republicans pretén acabar amb l’estigma de les afectacions mentals i del suïcidi, que és la principal causa de mort dels joves, i incidir especialment en la prevenció a les escoles
El Parlament ha aprovat per unanimitat la moció impulsada pel Grup d’Esquerra Republicana que pretén reforçar la prevenció dels suïcidis de joves. El text insta el Govern a tenir en compte la perspectiva juvenil en el tractament de trastorns mentals i la prevenció del suïcidi. Per això es demana impulsar la formació dels professionals que interactuen amb joves i facilitar eines a la població perquè pugui identificar aquestes problemàtiques i actuï amb rapidesa a través del sistema de salut, l’escola i la família.
La diputada d’Esquerra Rut Ribas, que ha defensat la moció al ple, ha explicat que “cal posar fi a l’estigma i les etiquetes negatives que sempre han acompanyat la salut mental i el suïcidi i que impedeixen fer-hi front de manera natural”. També ha aportat dades molt rellevants: A Catalunya, cada 5 dies hi ha un suïcidi juvenil i 2 de cada 10 joves han realitzat una temptativa. És la principal causa de mort entre els joves de 15 a 34 anys i, en el 90% dels casos, s’explica per un trastorn o afectació de la salut mental. Es tracta d’una “realitat molt present i comuna”, ha assegurat Ribas, ja que el 20% dels joves han passat per almenys un episodi en la salut mental.
Cal posar fi a l’estigma i les etiquetes negatives que sempre han acompanyat la salut mental i el suïcidi i que impedeixen fer-hi front de manera naturalRut Ribas Diputada del grup d'Esquerra Republicana
Tot plegat fa necessari, segons la diputada, introduir la perspectiva juvenil en les polítiques de salut i educatives, així com la perspectiva de gènere: “Les desigualtats entre homes i dones, presents arreu, poden evolucionar cap a una afectació emocional o mental”. A l’hora, cal tenir en compte que la taxa de temptatives suïcides entre les persones trans és d’un 40%. Ribas també ha recordat que a l’hora d’afrontar el suïcidi juvenil s’ha de tenir en compte l’entorn del jove: “Els supervivents del suïcidi han de conviure sempre amb aquest dol patològic”, ha explicat. I, per últim, ha destacat factors de prevenció del suïcidi com tenir accés als recursos i polítiques de salut emocional i mental i incidir en la salut sexual i el consum de drogues, alcohol i tabac.
La salut mental i la prevenció del suïcidi és un repte prioritari a nivell internacional i ja és present en les polítiques de l’Organització Mundial de la Salut i la Comissió Europea. Catalunya forma part de l’Aliança Europea contra la Depressió i ha estat pionera a Europa a impulsar un programa anomenat Codi Risc Suïcidi i a tenir un registre a nivell de país.
Els punts més destacats de la moció que ha aprovat el Parlament són:
- Facilitar eines a la població en general per identificar problemàtiques de suïcidi i actuar de forma ràpida a través del sistema de salut, l’escola o la família.
- Incorporar als òrgans de participació de salut mental del departament de Salut la perspectiva juvenil i la dels supervivents al suïcidi juvenil fomentant la participació d’associacions de joves, d’afectats i familiars.
- Elaborar un estudi per entendre les evidències científiques de l’associació entre l’ús de tecnologies mòbils i la depressió adolescent.
- Seguir millorant el Codi Risc Suïcidi, establint un equip d’avaluació dels seus resultats i analitzant diferències entre centres i territoris.
- Dotar de recursos l’atenció primària per garantir diagnòstics més precoços i fer una major prevenció de l’intent de suïcidi juvenil i formar els professionals de l’àmbit social, educatiu i de la societat civil per ser subjectes actius en la prevenció del suïcidi.
- Entendre l’escola com un entorn promotor de la salut dels adolescents i apostar per accions de promoció de la salut, de prevenció de situacions de risc i d’atenció precoç dels problemes de salut mental, salut afectiva i sexual i consum de drogues amb la col·laboració dels centres educatius i de salut. Reforçar també la formació del professorat en educació emocional i incorporar-la a la programació de tota l’etapa educativa.