El Parlament acull el primer ple de dones per avançar cap a la igualtat de gènere

L’actual secretària de la Mesa, Adriana Delgado, presidirà el ple, on s’espera que la declaració institucional que aprovin les 135 dones el proper 1 de juliol es traslladi en un ple monogràfic

El compromís del Parlament, liderat pel president, Roger Torrent, amb la igualtat i amb les polítiques amb perspectiva de gènere és, seguint l’exemple de la presidenta Carme Forcadell, inequívoc i una de les prioritats de la cambra en aquesta legislatura. Tant és així que el proper 1 de juliol se celebrarà, per primer cop, un ple format únicament per dones, amb la seixantena de diputades i una setantena de dones membres d’entitats. En el ple es debatran polítiques d’igualtat de gènere i s’aprovarà una declaració institucional en favor de la igualtat que, posteriorment, es traslladarà en un ple monogràfic si així ho decideixen els grups parlamentaris.

El Parlament de les Dones és una iniciativa que ja s’ha realitzat en altres parlaments com el de Portugal, Sud-àfrica o Montenegro i aquí Catalunya se celebra gràcies a la cooperació amb el Consell Nacional de les Dones de Catalunya (CNDC).

La republicana i actual secretària quarta de la Mesa, Adriana Delgado, tindrà l’honor de presidir aquest ple. Segons explica Delgado "el Parlament de les Dones és un projecte que es dissenya i es desenvolupa dins de les polítiques d’igualtat que impulsa la presidència del Parlament com una de les seves iniciatives, en cooperació amb el CNDC”, a més també serà una fita inèdita i històrica de l'hemicicle, ja que mai s’hi ha dut a terme una iniciativa semblant.

El Parlament de les Dones és un projecte que es dissenya i es desenvolupa dins de les polítiques d’igualtat
Adriana Delgado Presidenta del Parlament de les Dones

Adriana Delgado detalla que “la participació de les diputades i membres de les associacions de dones en les institucions és fonamental per a establir sinergies i assegurar que les polítiques amb perspectiva de gènere ocupin un lloc preeminent i determinant en l’agenda política, alhora que crea vincles i fa xarxes que ajuden en l’apoderament de les dones i el compromís comú per la igualtat”, afegeix.

Tant Torrent com Delgado confien que les conclusions aprovades en aquest plenari tan especial es traslladin en un ple monogràfic per poder concretar més les mesures en l’àmbit de la igualtat. A més, el propòsit de Torrent és que la iniciativa tingui una certa continuïtat en el futur.

De fet, s’han creat sis grups de treball per acordar el contingut de la declaració i que coincideixen amb els eixos del pla d'acció de la IV Conferència Mundial sobre les Dones de Beijing:

• Drets humans de les dones
  • Dret a l’educació i la cultura
  • Drets laborals i econòmics
  • Dret a la participació social i política
  • Salut i drets sexuals i reproductius
  • Dret de les dones i nenes a viure lliures de violències masclistes

Cada grup de treball, integrat per dues diputades i les representants de les entitats, treballarà un text a partir de la proposta feta pel CNDC. En aquests grups i en l’equip de coordinació, per part d’Esquerra Republicana, hi participa la diputada republicana, Jenn Díaz.