El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, al Debat de Política General del Parlament / Marc Puig

El president assegura que “el canvi a Catalunya ha començat” i es compromet a treballar per culminar la independència de Catalunya

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha exposat al Parlament les línies mestres de l’acció del Govern per als propers mesos. Un pla de govern que inclou més de 1.500 mesures i que han de fer realitat les revolucions social, verda, feminista i democràtica a què es va comprometre el president Aragonès en la seva investidura.

Aquestes són les 15 millors frases del discurs del president Aragonès al Debat de Política General:

1. “Avui els puc afirmar que la transformació del país que vam prometre ja està en marxa. El canvi a Catalunya ha començat. Hem reiniciat el procés de negociació entre l’estat espanyol i Catalunya i hem posat les bases per impulsar una sortida a la crisi que no deixi ningú enrere”.
  2. “Representem una nova generació. Per primera vegada en molts anys, no hi ha els de sempre al capdavant de la Generalitat. I això es notarà. Totes i cadascuna de les polítiques del meu govern responen als ideals republicans”.
  3. “Volem la independència de Catalunya per poder millorar la vida de la gent, perquè dins l’estat espanyol no hi tenim futur ni llibertat. Avui només hi ha una estratègia guanyadora: fer seure l’Estat i explorar la via de la negociació i, paral·lelament, seguir treballant per ser cada vegada més i ser més forts. Necessitem el reconeixement internacional. És la comunitat internacional qui ens encoratja a iniciar aquest procés de negociació”.
  4. “Sabem que el govern espanyol pot tenir la temptació d’adormir el procés, de dividir-nos i fer les mínimes concessions. Ens cal enfortir aquella aliança que ens ha fet poderosos moltes vegades: entre institucions, partits, societat civil i ciutadania, que ens permetrà portar la iniciativa en les negociacions i fer inevitables els nostres objectius”.
  5. “Cal establir les bases de l’Acord Nacional per a l’Amnistia i l’Autodeterminació, un acord de llarg recorregut que ha de reforçar la proposta catalana a la mesa de negociació amb l’Estat, basada en la defensa per part d’una àmplia majoria de la societat catalana de l’amnistia com a fi de la repressió i del referèndum d’autodeterminació per resoldre el conflicte polític”.
  6. “Calen passos decisius per consolidar la negociació per les dues parts, també l’espanyola. Actuacions com la de la setmana passada amb la detenció del president Puigdemont, la del Tribunal de Cuentas o la persecució de la Fiscalia a Tamara Carrasco, no ajuden gens al procés de resolució del conflicte polític. El primer pas era i és que s’acabi la repressió i això és el que ha de passar”.
  7. “En la transformació social, a partir del proper curs, el P2 de l’escola bressol serà gratuït. Serà la primera fase del procés de gratuïtat en l’accés a l’escola bressol i un salt endavant en la igualtat d’oportunitats. Aquesta mesura s’inclourà en el projecte de llei de pressupostos que presentarem al Parlament, que s’incrementarà en més de 3.500M d’euros respecte al darrer pressupost aprovat”.
  8. “Destinarem 80 milions d’euros a reforçar i transformar la xarxa de salut mental; ja hem posat en marxa la oficina del pla pilot per la Renda Bàsica Universal; i, en matèria d’habitatge, impulsarem línies d’ajuts al pagament del lloguer, augmentarem el parc públic d’habitatge i augmentarem el pressupost per a habitatge fins als 1.000 milions d’euros”.
  9. “Volem avançar cap a un salari mínim de referència català que suposi un mínim del 60% del salari mitjà a Catalunya; i volem arribar a destinar el 2% del pressupost a Cultura al final de la legislatura”.
  10. “La Generalitat està preparada per rebre i gestionar els fons europeus Next Generation. Tenim l’experiència, tenim les competències i ningú es coneix el país més bé que nosaltres. Per això és indispensable que la Generalitat sigui qui gestioni directament la part dels fons europeus que ens correspon com a país”.
  11. “És imprescindible que la nova llei espanyola de comunicació audiovisual protegeixi la llengua catalana i el nostre sector audiovisual. Des de Catalunya, avui mateix, el Govern ha fet el primer pas per elaborar la nova llei catalana de comunicació audiovisual. També impulsarem el Pacte Nacional per la Llengua”.
  12. “En la transformació verda, desenvoluparem el Pacte Nacional per a la Transició Energètica per arribar al 100% renovable el 2050, aprovarem la Llei de Transició Energètica i crearem una energètica pública. En matèria aeroportuària, apostem per un model que respongui a les necessitats de l’economia productiva, i que respecti la biodiversitat i el patrimoni natural. Ens cal assolir el traspàs de la gestió dels aeroports catalans”.
  13. “En la transformació feminista, volem desenvolupar una política d’equitat menstrual que enllaci les transformacions feminista, verda i social del país. Aquest mateix curs escolar, es distribuiran gratuïtament productes sostenibles mediambientalment, com la copa menstrual, a centres educatius i a col·lectius de dones en situació de vulnerabilitat, i es faran accions formatives i d’assessorament sobre la menstruació”.
  14. “En la transformació democràtica, continuarem lluitant contra la corrupció i enfortint la integritat pública dels alts càrrecs i directius públics; reforçarem la xarxa de delegacions del Govern a l’exterior; incrementarem el pressupost de cooperació al desenvolupament, amb l’horitzó del 0,7% per al 2030; i ens comprometem a impulsar una consulta al conjunt de la ciutadania del Pirineu, l’any vinent, sobre els Jocs Olímpics d’Hivern”.
  15. Treballo com a president de tots i cadascun dels catalans i catalanes, i des d’aquest Govern farem tot el possible per culminar la independència de Catalunya. El referèndum és la proposta més inclusiva que hi ha, perquè permet a totes les opcions expressar la seva veu i tenir l’oportunitat de guanyar. I quan arribi aquest moment, que és inevitable, posaré tots els meus esforços perquè guanyi el ‘sí’ a la independència”.