El coordinador nacional d'Esquerra i vicepresident del Govern, durant la seva intervenció a l'acte de commemoració de l'1-O a Fonollosa

En el segon aniversari del referèndum, els republicans animen la ciutadania a no perdre la determinació i a respondre a la sentència amb mobilitzacions massives

Dos anys després del referèndum de l’1 d’octubre, el coordinador nacional d’Esquerra Republicana i vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha animat la ciutadania a recuperar la determinació d’aquella jornada i a respondre massivament a la imminent sentència contra les preses i els presos polítics. “Amb l’esperit de l’1-O i la força del 3-O tornarem a sortir al carrer i respondrem a la sentència, que serà condemnatòria”, ha defensat Aragonès, que també ha advertit a l’Estat que malgrat “les amenaces, els xantatges i les porres”, els independentistes no es rendiran: “Farem possible un referèndum reconegut internacionalment i, quan surti la sentència, farem possible una gran aliança popular i democràtica per l’amnistia”.

“L’1-O no és només un record, sinó que és la llavor de la República que estem construint, una República que mai enviarà la policia a reprimir les urnes, sinó a protegir el dret de vot”, ha afegit el coordinador nacional en un acte dels republicans a Fonollosa, un poble de 240 habitants al qual l’Estat va enviar 80 guàrdies civils. La secretària general adjunta i portaveu del partit, Marta Vilalta, també ha assegurat que “l’esperit de l’1-O és ben viu” i, encara que la repressió també continuï, “no ens vencerà ni ens farà defallir; al contrari, estem preparats per combatre-la”.

El president del Parlament, Roger Torrent, ha seguit la línia d’Aragonès quan ha defensat que “davant de la sentència, ens hem de conjurar per recórrer a la germanor dels veïns i veïnes i a la força que vam demostrar. Tots els demòcrates estem cridats a mobilitzar-nos de forma persistent, pacífica i cívica”. I davant dels continus atacs del govern espanyol contra les decisions preses pel Parlament, ha assegurat que “mai aconseguiran que censurem la llibertat d’expressió dels diputats i diputades, perquè seria com fer callar els ciutadans i ciutadanes i la Mesa del Parlament no serà mai un òrgan censor”.

La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra, Marta Vilalta, ha convidat a pujar a l'escenari al pare d'Oriol Junqueras, Artur Junqueras, per llegir una carta del seu fill

El portaveu d’Esquerra al Congrés, Gabriel Rufián, per la seva banda, ha recordat que “som heureus de moltes lluites que demostren que la gent pot guanyar”, i que mentre l’Estat té “diners, televisions i ràdios”, “nosaltres tenim els carrers, la gent i les urnes, on guanyem elecció rere elecció”. També s’ha dirigit al president espanyol en funcions, Pedro Sánchez: “Diu que el PSOE és l’esquerra que no s’avergonyeix d’Espanya; nosaltres ens avergonyim de l’esquerra espanyola”.

La consellera de Salut, Alba Vergés, que també ha intervingut, ha explicat que “no poden suportar que fem trontollar un estat que estava ‘atado y bien atado’” i està convençuda de la força de les institucions i de la societat civil, anant de la mà. També han participat a l’acte la portaveu del Senat, Mirella Cortès; l’alcalde de Fonollosa, Eloi Hernàndez; i el pare d’Oriol Junqueras, Artur Junqueras, que ha llegit una carta que el seu fill ha escrit des de la presó de Lledoners.