El vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Pere Aragonès, durant la roda de premsa sobre les previsions macroeconòmiques del país

El vicepresident s’oposa a fer retallades, defensa un fons de transferències directes de l’Estat finançat pel BCE i exigeix al govern espanyol la flexibilització dels objectius de dèficit per fer front a la crisi post-Covid

El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, ha defensat la necessitat d’incrementar la despesa pública per fer front a la crisi social i econòmica post-coronavirus: “Ara és moment d’una major despesa pública; no es poden repetir els errors del 2008, quan es va optar per l’austeritat i es va allargar el patiment de la gent”, ha dit en una roda de premsa sobre les previsions macroeconòmiques del país.

“En cap cas es poden adoptar polítiques de retallades que comportarien més desigualtat i pobresa i tindrien una afectació econòmica negativa” ha evidenciat Aragonès, que defensa fermament l’aplicació de polítiques expansives d’arrel keynesiana. La seva recepta passa per l’endeutament de l’Estat amb el Banc Central Europeu i per fer transferències directes a les comunitats autònomes, no préstecs: “Allò que l’Estat demana a Europa -un fons de reconstrucció finançat amb transferències i no amb deute- és el que des de Catalunya demanem a l’Estat”.

Amb total transparència, el vicepresident ha alertat d’una caiguda del PIB de magnitud històrica. Si la resposta pública a aquesta crisi no és contundent, la caiguda serà d’un 8,8% el 2020 i la recuperació, ja al 2021, d’un 5,1%. Un escenari una mica més optimista, comptant amb una actuació decidida de les administracions públiques, presenta una caiguda del PIB del 7,6% el 2020 i una recuperació del 5,6% el 2021. “Cal una política econòmica expansiva i valenta que enforteixi l’estat del benestar, doti de recursos el sistema sanitari i protegeixi els sectors econòmics”, ha insistit Aragonès, perquè, “si s’opta per la recepta del 2008, hi haurà entorn de 261.000 llocs de treball destruïts el 2020”.

No acceptarem que qui ha concentrat el poder en l’estat d’alarma, ara eludeixi reponsabilitats
Pere Aragonès Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

Dilluns vinent, el vicepresident mantindrà una trobada amb la Ministra d’Hisenda i li proposarà la creació del “fons Covid” per les comunitats autònomes finançat pel BCE. “Estimem que per Catalunya suposarà 4.000 M€, 2.000 per fer front a la major despesa que ja preveiem en l’àmbit sanitari i assistencial i 2.000 més en polítiques de manteniment de la despesa i de nova recuperació econòmica”, ha detallat Aragonès, que ha advertit que “no acceptarem que qui ha concentrat el poder en l’estat d’alarma, ara eludeixi responsabilitats”.

Paral·lelament, ha remarcat la necessitat de flexibilitzar els objectius de dèficit: “Els objectius de dèficit del 0% d’aquest any ja no són vàlids, tampoc la flexibilització del 0,2% anunciada; exigim al govern espanyol que faci noves previsions de dèficit tenint en compte la major necessitat d’endeutar-se”, ha afirmat.

“Aquestes setmanes, la baixada de la corba de la Covid-19 és la imatge més desitjada; en l’àmbit econòmic, la corba és a la inversa perquè hi ha hagut una baixada de l’activitat i volem que es recuperi”, ha plantejat, finalment, Aragonès, “i per aconseguir-ho, cal un compromís col·lectiu, que en democràcia es diu despesa pública, inversió pública i polítiques contracícliques”. Té clar que ara és el moment de fer-ho: “Tenim les finances equilibrades i el deute controlat; recórrer al BCE, un major endeutament i majors transferències de l’Estat són la llavor de la recuperació econòmica de demà”.