Advocada de causes per guanyar: així és Ester Capella, la nova consellera de Justícia

L'advocada Ester Capella és la nova consellera de Justícia de la Generalitat per Esquerra Republicana. Arriba al càrrec després de passar els últims cinc anys a Madrid, primer com a senadora i després com a diputada, continuant una trajectòria política iniciada el 2007 a l'Ajuntament de Barcelona i refermant el compromís de treballar per la plena igualtat de drets de tota la ciutadania

Com a nova consellera de Justícia de la Generalitat, Ester Capella i Farré (La Seu d’Urgell, 1963), continua una sòlida trajectòria professional i política que la situa com un dels noms de referència de l’actual Esquerra Republicana. Llicenciada en dret per la Universitat de Barcelona (UB) i advocada en exercici des de 1988, va començar la seva carrera política a l’Ajuntament de Barcelona, d’on va ser portaveu del grup municipal d’ERC en el mandat 2007-11 i, posteriorment, gerent de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. El 2013 va ser nomenada senadora per designació del Parlament i des de desembre de 2015 era diputada al Congrés, on ha estat la portaveu republicana a les comissions de Justícia, Economia, i Hisenda i Administracions Públiques.

La seva formació i experiència com a jurista, que la va portar a presidir l’Associació Catalana de Juristes Demòcrates (2003-07), li ha donat un pes específic a l’hora de ser, aquests últims mesos, veu de denúncia a Madrid davant la causa general oberta contra l’independentisme. La seva condició d’advocada, a més, li ha permès estar en contacte regular amb els presos i preses polítics i convertir-se en corretja de transmissió del seu missatge. Un contacte que no vol deixar de tenir “per l’afecte personal i el vincle" que té amb tots ells, "ara més fort que mai”, i per continuar denunciant que la situació personal que pateixen “és un atemptat contra els més elementals drets civils i polítics; encausats, a més, per delictes que no han comès”.

És per mi un honor, com a nova consellera de Justícia del Govern del meu país, renovar el meu compromís per la defensa dels drets i la igualtat d’oportunitats de tots els seus ciutadans i ciutadanes en l’horitzó d’una República de justícia i de llibertat que entre tots hem de construir
Ester Capella Consellera de Justícia

Ser advocada “per vocació i per convicció” ha estat la base sobre la qual Ester Capella ha bastit la seva trajectòria, també a la política. I afegeix que “és per mi un honor, com a nova consellera de Justícia del Govern del meu país, renovar el meu compromís per la defensa dels drets i la igualtat d’oportunitats de tots els seus ciutadans i ciutadanes en l’horitzó d’una República de justícia i de llibertat que entre tots hem de construir”. Capella també té un reconeixement per al seu antecessor en el càrrec, Carles Mundó, “un home honest, coherent i exemplar que haurà deixat una empremta inesborrable al Departament”.

Tot i que va néixer a La Seu d’Urgell (Alt Urgell), Ester Capella va viure tota la seva infantesa a la Pobla de Segur (Pallars Jussà), on té arrels i família. Sense trencar mai aquest vincle, Barcelona es va convertir de jove en la seva ciutat d’elecció “per estudiar, viure i treballar”. Els cinc intensos anys passats com a parlamentària a Madrid, primer com a senadora i després com a diputada, també li han fet deixar la seva empremta particular. I mostra d’això, per simbòlic que sigui, un detall que no deixa de ser significatiu: el novembre de 2017, l’Associació de Periodistes Parlamentaris va situar Ester Capella en la terna de nominats com a diputats més actius del Congrés. Una figura, en definitiva, que s’ha fet coneguda i que s’ha acabat guanyant el respecte, també, dels companys d’hemicicle.