Teresa Jordà en un acte de campanya.

Teresa Jordà i Roura ocuparà la cartera d'Agricultura. Fins ara diputada al Congrés, s'ha forjat políticament a Ripoll durant 19 anys, sobretot en la seva etapa com a alcaldessa

Compromís, fermesa i lluita social. Aquells que coneixen de ben a prop la Teresa Jordà defineixen la seva trajectòria tant personal com política amb aquestes paraules. Tot just acabava de fer 24 anys quan va encapçalar el projecte d’Esquerra Republicana a Ripoll, on va néixer un 19 de juny de 1972.

Ara, prendrà amb el mateix compromís i convicció les regnes de la conselleria d’Agricultura. Tot plegat, amb l'objectiu de continuar amb la bona gestió i tasca iniciada per la consellera legítima Meritxell Serret, exiliada a Brussel·les i amb qui mantindrà contacte permanent per treballar braç a braç.

Per Jordà, Ripoll ho és tot, són els seus orígens, la seva història. En part, per això va decidir llicenciar-se en Història Moderna i Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Al bressol de Catalunya, Jordà ha forjat el seu caràcter i les seves fortes conviccions. S’ha impregnat dels seus paisatges, dels pastors i dels ramats, de la indústria i del turisme, i sobretot, dels seus veïns i veïnes que l’han acompanyada durant 19 anys de política local.

Teresa Jordà a l'acte 'República és democràcia'.

Dues dècades a l'Ajuntament de Ripoll

D’aquest esperit municipalista s’impregna el seu tarannà i lideratge polític, primer a l’Ajuntament com a regidora a l’oposició durant quatre anys (1999-2003), després com la primera alcaldessa durant vuit anys més a través d’una coalició de forces d’esquerres i finalment de nou com a regidora. En total, 19 anys treballant pel seu municipi.

El dia de la seva proclamació com alcaldessa, un 14 de juny de 2003, Teresa Jordà feia tota una declaració d’intencions llegint el poema El Poble de Miquel Martí i Pol. Jordà ha crescut políticament en una vila d'acollida com és Ripoll. La seva gestió al capdavant del consistori va centrar-se a donar resposta a les necessitats d'un municipi divers i plural, amb gent vinguda d'arreu.

El municipalisme és on acaba i comença tot, és l'essència de la política, és el contacte permanent amb les persones i els seus problemes
Teresa Jordà Consellera d'Agricultura

De fet, aquells que han compartit projecte polític amb ella expliquen que "va donar la volta al poble, va deixar de ser gris". Diuen que va saber picar a totes les portes per aconseguir el canvi: va reconvertir el centre pels vianants, un pavelló nou, la biblioteca i va reobrir el museu etnogràfic que duïa 10 anys tancat. "És una persona que trepitja el carrer i les seves places, coneix a tothom i es fa estimar", expliquen companys de Ripoll.

A més d'alcaldessa, va ser responsable de la regidoria de Promoció Econòmica, Turisme i Fires del consistori, tot plegat, mentre ho compaginava també amb la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), portant polítiques culturals i treballant per la política municipal al Servei d'Ocupació de Catalunya. De fet, per Jordà, "el municipalisme és on acaba i comença tot, és l'essència de la política, és el contacte permanent amb les persones i els seus problemes, és on frueixes i pateixes, en definitiva una escola que t'ensenya a empatitzar i a tocar de peus a terra, és la política en majúscules.” També ha estat vicepresidenta de la Fundació Eduard Soler de Ripoll i presidenta de la Fundació Guifré.

El grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats reclama la llibertat dels presos polítics

Pas a la política nacional

El 2011, Teresa Jordà fa el salt a la política nacional i passa a encapçalar la llista de Girona al Congrés dels Diputats, i des de llavors, ocupa un escó a la cambra baixa. En total, els gironins i gironines li han atorgat la seva confiança durant tres legislatures. Els seus companys de bancada destaquen d'ella que és "pura energia" a l'hemicicle.

Contundent i vehement en els seus discursos, Teresa Jordà ha portat la lluita per la llibertat i la justícia social al faristol del Congrés. Ha treballat per la implementació de polítiques de gènere i igualtat efectiva de dones i homes, i tanmateix per erradicar la violència masclista. Segons Jordà, "la construcció de la República és l’oportunitat d’assolir una societat on dones i homes tinguin igualtat d’oportunitats, també en el món rural i el sector agroalimentari i marítim". Ha defensat també els drets i llibertats de diferents col·lectius com ara la comunitat LGTBI.

A més, ha estat portaveu de la comissió de Foment, on ha reivindicat les infraestructures bàsiques que necessita el nostre país, i especialment el corredor Mediterrani, les inversions a Rodalies, la finalització de l'N-II i la millora de la N-340 o la N-260, tot denunciant la concepció centralista i radial de les infraestructures, el dèficit crònic en inversions a Catalunya o l'alliberament dels peatges catalans, a l'hora que ha denunciat el rescat amb diners públics de les autopistes madrilenyes.

La República és l’oportunitat d’assolir una societat on dones i homes tinguin igualtat d’oportunitats, també en el món rural i el sector agroalimentari i marítim
Teresa Jordà Consellera d'Agricultura

En total, set anys a Madrid que no li han impedit continuar lluitant per casa seva, per Ripoll. De fet, Jordà ha compaginat la feina al Congrés amb l'Ajuntament fins al juliol del 2017, quan va decidir, després de gairebé dues dècades, deixar el consistori entre llàgrimes i l’escalf dels seus companys i veïns de Ripoll.

Jordà reconeix que té poc temps lliure, però sempre que pot s’escapa a la muntanya de Sant Antoni o a la de Sant Bartomeu, dues de les quatre muntanyes de Ripoll. I llavors, si li queda temps, l’apassiona fer tertúlia amb els amics a qualsevol terrassa del poble. “Per viure necessito riure, riure em fa forta i quan em sento forta em dóna la sensació que ho puc tot”, reflexiona Jordà.

Versión en castellano