Els candidats i candidates d'Esquerra Republicana a les eleccions municipals

Bon govern, transparència, transició energètica, polítiques socials i feministes. Aquests són alguns dels grans eixos de les polítiques republicanes que ja comencen a transformar els municipis de tot el país

Som a pocs dies de deixar enrere el 2019, un any en què el món municipal del país ha fet un tomb històric, amb la victòria electoral d'Esquerra Republicana a les eleccions municipals. Tot i que encara és d'hora per copsar grans transformacions a les nostres viles i ciutats, les polítiques republicanes comencen a deixar entreveure els primers fruits. Amb tres anys i mig de mandat per endavant, aquestes transformacions, molt necessàries en alguns àmbits, de ben segur que aniran molt més enllà. De moment, ja podem constatar els principals eixos que prioritzarà el municipalisme d'ERC.

Bon govern, transparència i participació

Un dels trets distintius dels governs d'Esquerra Republicana, ja des de fa temps, és el constant aprofundiment en la transparència i la promoció de la participació en totes i cadascuna de les institucions en les quals governem. I el món local ha servit, molt sovint, com a banc de proves d'iniciatives pioneres en aquest sentit. La nostra inqüestionable vocació republicana es veu plenament reflectida en aquest àmbit.

Un bon exemple són els processos participatius per a l'elaboració dels pressupostos municipals que s'han dut a terme a municipis on governem, com és el cas de Reus, Amposta i Alcanar, entre d'altres. O també l'auditoria que ha permès conèixer en profunditat la situació econòmica d'un ajuntament com el de Lleida, al qual hi hem accedit per primer cop després de 40 anys de governs del PSC.

L'alcaldessa de Sant Cugat, la republicana Mireia Ingla

Transició energètica, urbanisme i mobilitat

Amb total certesa, una de les principals revolucions que viurem els propers anys als nostres pobles i ciutats està relacionada amb aquests tres àmbits interrelacionats. Les mesures mediambientals lligades a un nou model de mobilitat han de donar lloc a un nou urbanisme que ha de prioritzar el benestar i la salut de les persones, i la sostenibilitat. I Esquerra Republicana, com a partit transformador, ha d'impulsar els canvis necessaris per fer-ho possible.

I ja ho estem fent. Com es demostra a municipis com Sant Cugat, on el nou govern del canvi ha declarat l'emergència climàtica a la ciutat i es duran terme iniciatives per aprofundir en la transició ecològica i millorar la qualitat de l'aire. També des de l'àmbit supramunicipal s'avança en aquesta matèria, a través del Pla estratègic de transició energètica impulsat des de la Diputació de Girona i que priortitzarà la mobilitat elèctrica.

Polítiques socials: drets energètics i habitacionals

La crisi econòmica i la consolidació d'un model econòmic mundial que eixampla enormement les desigualtats han provocat que molts dels drets socials fonamentals s'hagin vist amenaçats els darrers anys. La protecció dels drets de les persones en situació de vulnerabilitat davant de l'avenç implacable dels grans oligopolis ha de ser un eix fonamental de l'acció política d'Esquerra Republicana en tots els àmbits de gestió, també des del món municipal.

Tot i no ser els únics, alguns dels temes més urgents a tractar són la defensa dels drets energètics de les famílies en situació de vulnerabilitat i les mesures per facilitar l'accés a un habitatge digne. En el primer àmbit, cal destacar la creació de l'Agència Local d'Energia des de les diputacions de Tarragona i Girona. I en el segon, l'ampliació del parc d'habitatge públic en ciutats amb alcaldia republicana, com els de Salt o Amposta.

El president de la Diputació de Lleida, el republicà Joan Talarn

Municipis feministes

Els drets de les dones i la construcció d'una societat més igualitària són actualment al centre del debat polític. I des del món local són moltes les polítiques que es poden implementar en un bon nombre d'àmbits per avançar en aquesta direcció. El compromís d'ERC en aquesta lluita per la igualtat és més ferm que mai i aquest fet s'evidenciarà durant el mandat municipal actual.

Algunes de les iniciatives encapçalades per Esquerra Republicana durant aquest inici de mandat, pel que fa al feminisme municipalista, són la creació de l'àrea d'Igualtat a la Diputació de Lleida o la introducció de punts liles contra les violències masclistes als espais públics d'oci a un bon nombre d'ajuntaments republicans, en especial en alguns territoris com el Maresme. Són els casos, per exemple, d'Arenys de Mar o Teià.

Els pobles i ciutats les fem entre totes i tots

La construcció d'una societat diversa, plural, acollidora i oberta ha estat un dels eixos programàtics d'Esquerra Republicana els últims anys. Perquè no hi ha res més republicà que la construcció d'un nou país de tothom i per a tothom, amb la incorporació de persones arribades d'arreu, on tothom ha de poder disposar dels seus drets de ciutadania, independentment del seu lloc d'origen, la seva llengua, cultura o religió. I aquesta construcció social, impregnada d'esperit republicà, que neix des de tots i cadascun dels nostres municipis, és la base de totes i cadascuna de les nostra acció política.