Auspiciat per la Fundació Josep Irla, avui s’ha presentat el llibre Les dones d’Esquerra. 1939-1979. Memòria i testimonis, de la periodista i historiadora Elena Masó.
L’obra és, en certa mesura, continuadora de Les dones d’Esquerra. 1931-1939, de la historiadora Maria Dolors Ivern. Pretén fer una aportació a la història de les dones vinculades a Esquerra durant el Franquisme i la Transició i, d’aquesta manera, resituar la visió androcèntrica que sovint es té de la historiografia.
El llibre constata com va ser de generalitzada la repressió: tant la varen patir les dones que havien exercit el poder polític, com les escriptores i propagandistes, com també les familiars directes de militants o càrrecs públics. També subratlla el paper de les dones en la represa democràtica.
L'autora del llibre, Elena Masó, nascuda a Barcelona el 1959, és llicenciada en Història i periodista. Autora de la monografia Les terres del comú de Salt. Una perspectiva de l’evolució d’un poble (1999), ha publicat diversos articles sobre l’evolució de les xarxes polítiques locals i provincials a la Catalunya dels segles XIX i XX. Ha col·laborat amb l’Institut Català de les Dones.
La presentació del llibre s'ha celebrat al Pati Manning, a Barcelona, i ha comptat amb les intervencions de l'autora del llibre, Elena Masó, el president de la Fundació Josep Irla, Josep Huguet, la portaveu d'Esquerra al Parlament, Anna Simó, i la regidora d'Esquerra a l'ajuntament de Barcelona, Ester Capella.