La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, durant la roda de premsa / Paula Roque

La portaveu republicana denuncia que el PSC vulgui convertir una carretera en la “moneda de canvi” de tot el pressupost: “Qui vol bloquejar, només busca excuses”

La secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, ha defensat la necessitat d’aprovar urgentment els pressupostos de la Generalitat per al 2023 “sense més excuses i dilacions” per part del PSC i Junts, amb qui el Govern porta mesos negociant. “Cada dia de pròrroga és un dia que es priva la gent d’aquests recursos”, ha alertat. “Que el PSC vulgui convertir una carretera o traçat concret en la moneda de canvi de tot el pressupost ens sembla injust i irresponsable”, ha afegit, tot constatant que “qui vol bloquejar, només busca excuses”.

“Ara l’excusa grossa és diu B-40 o quart cinturó; s’estan supeditant milions per a salut, educació, drets socials, cultura, la lluita contra la violència masclista… a una carretera”, ha insistit. I és que els republicans asseguren que, a nivell pressupostari, de contingut, no hi ha esculls. Creuen que tant PSC com Junts hauran d’explicar al país per què continuen buscant excuses en lloc de sumar-se a un acord que ja tenen amb els agents econòmics i socials del país, amb l’àmbit cultural i amb els comuns. “Xuten la pilota endavant, avantposant interessos de no sabem qui als interessos del país”, ha lamentat Vilalta.

Però, malgrat el bloqueig dels interlocutors, la portaveu ha assegurat que “continuarem treballant, perquè quan hi ha voluntat, els acords es troben; i nosaltres ens hi estem deixant la pell”, ha assegurat. La portaveu també ha enumerat algunes de les partides i increments:

• 1.300 milions d’euros més per a salut, la major part dels quals aniran a reforçar l’atenció primària i a la incorporació de nous professionals.
  • La creació de 2.000 places residencials per reduir a la meitat les llistes d’espera en l’àmbit de la dependència.
  • L’increment de més de 25 milions d’euros a Igualtat i Feminismes per lluitar contra les violències masclistes.
  • El reforç del sistema educatiu amb més milions per garantir la gratuïtat de l’Infantil 2, més professors, 58 milions per lluitar contra la segregació escolar, 95 milions per a l’escola inclusiva i per atendre millor l’alumnat.
  • En total, el pressupost té un increment de 3.000 milions d’euros respecte l’anterior.

Per altra banda, aquest dilluns els republicans han celebrat una notícia a nivell municipal: Esquerra i Aran Amassa han arribat a un acord per concórrer de forma conjunta a l’Aran, en les eleccions municipals del 28 de maig, per tal de tenir, també, representació al Conselh Generau d’Aran. Amb aquesta aliança, “podrem presentar llistes a les principals poblacions araneses i fer arribar els valors republicans al Conselh”, ha explicat Vilalta. “Aquesta és la nostra vocació, representar tota la ciutadania; a Esquerra ens preparem i treballem per tal de ser útils i fer arribar el nostre projecte arreu dels Països Catalans”, ha asseverat.

Amb el mateix objectiu, fer arribar el projecte republicà arreu, la portaveu també ha posat el focus en les institucions europees i ha explicat que aquest dilluns Esquerra ha organitzat un acte annex al Consell d’Europa a Estrasburg, amb la participació de Carme Forcadell, Raül Romeva, Laura Castel i l’advocat Andreu van Den Eynde, per exposar el cas català, especialment la vulneració de drets perpetrada per l’Estat espanyol. L’acte es pot seguir aquí.

Etiquetes