El portaveu al Congrés, Joan Puigcercós, ha afirmat avui que les campanyes de PSOE i PP "són en blanc i negre, igual que els seus candidats" perquè "no tenen grans diferències" en relació amb Europa, i ha assegurat que els representants de Galeusca a Brussel·les "puguin parar al costat de Mayor Oreja o els liberals".
Puigcercós ha viatjat aquest matí fins a Navarra per participar en un acte electoral al costat de la presidenta d'EA, Begoña Errazti, donada la ja tradicional col·laboració de tots dos partits per aquests comicis, en els quals concorren junts a la coalició Europa dels Pobles.
Una col·laboració que tots dos polítics han qualificat de "plenament satisfactòria", pel que Puigcercós s'ha mostrat partidari de mantenir-la en el futur, també a l'hora de plantejar assumptes a les Corts espanyoles.
La feina que porten a terme en el Congrés l'ha portat a recordar que va ser ERC en l'anterior legislatura i EA en aquesta els que van plantejar l'assumpte de les seleccions esportives autonòmiques encara que "altres s'apuntin ara després d'anys presumint d'insígnies" i el "PSOE intenti tirar aigua al vi" en aquest cas "juntament amb el PP".
"Qui és capaç d'obrir debats, els que som capaços que els nostres processos de sobirania continuïn, som EA i ERC", ha subratllat, i ha afegit que contràriament els membres de Galeusca, entre ells CiU i PNB, "poden parar al costat de Mayor Oreja o al costat dels liberals", malgrat que el PP és defensor del "centralisme" i els segons "són els que més s'oposen" a llengües com l'euskera o el català.
El portaveu al Congrés ha criticat també PSOE i PP per uns candidats i unes campanyes "en blanc i negre" a causa de que "no tenen grans diferències" en el model que propugnen per a Europa.
Ha assenyalat així que "tots dos van impedir que les regions amb capacitat legislativa tinguessin algun paper en el futur tractat constitucional i han treballat conjuntament per frenar qualsevol iniciativa que pogués crear una drecera perquè Euskal Herría i els països catalans tinguessin una vertebració".
Ha recordat a més a més altres decisions recolzades per populars i socialistes com la llei de partits, que ha portat a la il·legalització de HZ per a aquesta campanya electoral, pel que ha instat al PSOE que "definitivament es desenganxi del PP" i derogui la citada llei per superar "el model d'involució que va crear" aquest partit.
Begoña Errazti ha afegit que també a Brussel·les la seva coalició defensa un model diferent d'aquests partits en apostar per "una Europa diferent, de la diversitat, multicultural, de la defensa de les llengües i dels interessos de les nacions sense Estat".
Per això, ha recordat que en el Parlament estaran a l'Aliança Lliure Europea (ALE) al costat de partits d'Escòcia o Gal·les "per a la projecció i defensa dels nostres interessos nacionals però en una Europa en què hi ha molts més i en què el bàsic és defensar la diversitat".
Ha qüestionat així als Estats espanyol i francès per "la denegació de la nostra capacitat de decisió" i ha assegurat que aquestes eleccions "són una bona oportunitat per anar a espais diferents de consens i acords amb altres pobles per a una Europa ben diferent".
Begoña Errazti ha reiterat finalment que ERC i EA fan "una aposta seriosa i evident per un model de les nacions amb presència i decisió i per un model de justícia, equilibri i solidaritat, davant el model neoliberal que desgraciadament també porten en la seva experiència política alguns partits que es diuen de tall nacionalista".