Coincidint amb la presentació del memoràndum que demana la modificació del règim lingüístic europeu per incloure el català, el secretari general, Joan Puigcercós, ha lamentat avui que el Govern espanyol no hagi actuat més fermament en la defensa de la presència de la llengua catalana a Europa.
"Quan es va tancar el Tractat Constitucional, Zapatero podia haver fet més", ha assenyalat Puigcercós, que ha afegit que "en cap moment s'han compromès, des del Govern espanyol, a que el 2007, quan es tornarà a obrir el Tractat Constitucional, es torni a parlar de la inclusió del català com a llengua oficial".
També s'ha queixat que aquest reconeixement no fos prioritari: "L'obssessió del Govern espanyol era Gibraltar. Entre Gibraltar i la llengua i cultura que parlen 10 milions de persones, l'elecció d'un govern d'esquerres hauria de ser clara", ha exemplificat.
Puigcercós també ha fet referència al fet que al Parlament europeu, si s'avisa amb una setmana d'antel·lació, es podrà parlar en català per reivindicar poder utilitzar la llengua catalana al Congrés de Diputats i al Senat. En aquest sentit, ha recordat que és la tercera llengua amb diferència del Parlament espanyol, amb uns 80 diputats, i ha indicat que "ERC està en la comissió redactora del reglament del Congrés i aquest és un dels cavalls de batalla".
El secretari general ha dit que "no deixa de ser curiós que dins del PSC i el PSOE no hi hagi cap debat intern i menys encara veus crítiques contra el Tractat, quan tota l'esquerra europea està discutint el contingut del projecte de Constitució" i ha afegit que "això demostra fins a quin punt no es vol entrar en debat", ja que "el primer partit del Govern espanyol veta qualsevol mena de debat en el seu sí".
El secretari general també ha carregat contra CiU perquè "està fent baixar el llistó" en les reclamacions sobre la presència del català a la UE "perquè necessita alguna cosa on aferrar-se per votar a favor del Sí". En aquest sentit, ha assenyalat que "del que va demanar CiU a Zapatero no s'ha complert res", i ha anomenat demandes com la circumscripció electoral única per a Catalunya, la presència del Govern de la Generalitat al Consell de Ministres europeu i a les diverses institucions i que el català figuri en el reglament d'usos lingüístics.
Per això creu que l'únic bo que hi ha al memoràndum és el reconeixement de la unitat del català que ha negociat ERC, i ha advertit que, segons el projecte del Govern espanyol, "la presència directa de Catalunya al Consell de Ministres pot quedar reduïda a una vegada cada nou anys".
El secretari general ha explicat també que ERC té preparats 350 actes a tot el territori a favor del vot contrari al referèndum de ratificació del Tractat de la Unió Europea, que es farà el 20 de febrer. I ha avançat que "en alguns municipis ja s'estan creant plataformes conjuntes amb militants i simpatitzants de CiU a favor del No al Tractat Constitucional europeu". I ha citat els exemples de Barcelona i l'Alt Empordà.
En roda de premsa després de la reunió de l'Executiva Nacional, Puigcercós ha reiterat la unanimitat de la direcció del partit a favor del No i ha indicat que els dirigents ja tenen "ganes de començar a treballar".
Puigcercós també ha explicat que ERC convocarà el proper 10 de gener una vintena d'assemblees informatives a tot el territori català perquè la militància conegui el balanç del primer any del tripartit i per explicar els eixos de la campanya pel No al Tractat Constitucional de la Unió Europea.