El secretari general, Joan Puigcercós, ha assegurat avui que l'oferta que l'any 2001 va fer CiU a ERC per entrar al Govern de la Generalitat, no va ser presa com a “seriosa” ni “responsable”, perquè no es va parlar de programa i perquè era per sis anys, quan una legislatura en dura quatre.
Puigcercós ha lamentat que l’anunci de Mas de l’oferta de pacte l’entén dins de la dinàmica congressual de la formació, ja que “alguna justificació s'ha de donar” per haver pactat amb el PP en tres ocasions que podien triar ERC per aritmètica electoral.
El secretari general ha dit que “el sentit de la conversa”, que van mantenir Carod i Mas, “no va anar en aquesta línia", i que l'oferta no va ser contemplada de forma seriosa ni responsable per part d'ERC. “Si hagués estat una oferta seriosa i responsable, el que hi hagués hagut per part de Convergència hagués estat una oferta programàtica”, ha remarcat.
Puigcercós ha afegit que és “legítim” que Mas desvelés davant les seves bases aquesta proposta, però que és “un mal estil de fer política”. Així, ha dit que "si CiU volia que ERC entrés al Govern haurien d'haver parlat de condicions", ja siguin programàtiques o d'ubicació de persones: “Què hagués fet Mas? S'hagués retirat ell i hagués ofert la conselleria en cap a l'aleshores secretari general d'ERC?”, ha dit en referència a Josep-Lluís Carod-Rovira.
Puigcercós, a més, ha titllat de "curiosa" la fórmula d'un pacte a sis anys, un “dos més quatre. Més aviat el senyor Mas el que volia era deixar lligada aquesta propera legislatura, no tant obrir un canvi de direcció en el seu Govern”. Joan Puigcercós ha afegit que la conclusió del Congrés de Convergència Democràtica és que hi hagi un govern nacionalista, però s'ha preguntat “per fer què”.
El secretari general ha assegurat que en el si de CDC hi havia dues vessants diferents, una la del partit del Govern, i l'altra la del projecte polític. Ara, segons Puigcercós, només queda aquesta última, i que caldrà veure “quines adhesions crea”, ja que no és un partit de govern “que pren decisions i que pot aglutinar interessos d'una amalgama de persones, de corporacions, d'institucions, de grups, de despatxos, de bufets, de consultories”.
Sobre el gir sobiranista que dóna la “sensació” que CDC ha fet amb el Congrés d'aquesta cap de setmana, Puigcercós ha dit que caldrà veure com es compagina amb el sector més moderat de la formació. El secretari general considera que mantenir aquest equilibri en l'oposició no és tant senzill com quan es governa.
Així mateix, Puigcercós també ha fet referència a l'Assemblea que ha celebrat aquest cap de setmana ICV, i ha celebrat que la formació presidida per Joan Saura aposti també pel catalanisme.