Puigcercós denuncia que la inversió prevista per l’Estat a Catalunya al 2007 no concorda amb la promesa del 18,8%

El president del Grup Parlamentari al Congrés, Joan Puigcercós, ha denunciat que les xifres que ofereix el Ministeri espanyol d'Economia sobre la inversió de l'Estat a Catalunya en els pressupostos de l'Estat per al 2007 no concorden amb la realitat i la promesa d'arribar al 18,8% del total pressupostat. Així, Puigcercós ha assegurat que el Ministeri calcula una xifra d'inversió de 3.100 milions per tal d'equiparar la despesa de l'Estat a Catalunya a l'aportació catalana al producte interior brut (PIB) espanyol, que és d'un 18,8%.

El dirigent independentista ha traslladat al ministre Solbes i al seu equip econòmic les xifres del càlcul d'Esquerra que coincideixen amb l'informe fet públic per la Cambra de Comerç de Barcelona: l'nforme xifra aquest 18,8% en 3.795 milions d'euros. "Aquest decalatge de 695 milions d'euros és una xifra substancial i prou significativa com per no poder avalar d'entrada aquests pressupostos ja que incompleixen la llei, incompleixen el que diu el nou Estatut" ha afegit Puigcercós. La reunió, a la qual també ha assistit el diputat Joan Puig i el professor de la Universitat de Barcelona Jordi Pons, ha estat la primera de la ronda negociadora que el govern espanyol ha obert prèvia a la tramitació dels comptes estatals a les corts espanyoles.

A més, Puigcercós també ha volgut recordar que la inversió de l'Estat a Catalunya pressupostada per a aquest any, el 2006, "era de 2.878 milions i, per tant, el creixement fins a 3.100 milions que preveu Economia no és un increment prou significatiu si es vol pal·liar el dèficit històric d'inversions de l'Estat a Catalunya".

El portaveu d’Esquerra a Madrid ha explicat que "l'altra condició sine quan non que Esquerra ha posat per poder donar suport als comptes de l’Estat per al 2007 és que s'executi allò que es pressuposta, allò pactat. Enguany, segons la Cambra de Comerç, estem per sota del 70% de grau d'execució d'allò que s'havia previst inicialment". Puigcercós també ha afegit que "si l’excusa per no executar les partides de Foment és que no hi ha prou obres previstes o possibles de realitzar, els diners que no es gasten del pressupost s’haurien de transferir a la Generalitat ja fos directament o per la via de creació de fons finalistes com el de rescat de peatges que ja es va crear l'any passat a proposta d'Esquerra i que va servir per a un rescat parcial del peatge de Mollet".

El diputat ha explicat que li ha traslladat a Solbes la necessitat d'"augmentar considerablement" el fons d'atenció a la immigració -proposta d’Esquerra des dels pressupostos de 2005 que va comptar amb una dotació de 180 milions d'euros per a aquest any- perquè l'Estat ofereixi una contraprestació econòmica a les administracions autonòmiques i als ajuntaments que estan carregant amb el gruix de l'atenció a les persones nouvingudes. També ha considerat "curts" els 400 milions d'euros que Solbes pensa destinar al desplegament de la primera fase de la Llei d'atenció a les persones dependents com ara la gent gran i les persones minusvàlides. Per últim, Puigcercós ha reclamat a Solbes una partida específica dins els pressupostos destinada al desplegament de la LOE, la Llei orgànica d'educació.