Pere Aragonès i Oriol Junqueras al Parlament en una imatge d'arxiu / ACN

Repassem la trajectòria del vicepresident més jove de Catalunya. Un advocat de 36 anys que ha estat regidor a Pineda de Mar, diputat al Parlament i també secretari d’Economia de la Generalitat

Un home decidit, dialogant i íntegre. Així és l’adjunt a la presidència d’Esquerra Republicana, Pere Aragonès i Garcia, el nou vicepresident del Govern i conseller d’Economia. El fins ara secretari d’Economia és un dels homes de confiança d’Oriol Junqueras i, des de l’aplicació de l’article 155, el càrrec més alt del departament d’Economia no cessat pel govern espanyol.

Amb l’aixecament del 155 i la presa de possessió del nou Govern de la Generalitat, Pere Aragonès es convertirà en el vicepresident més jove amb només 36 anys, una joventut que contrasta amb una llarga preparació i experiència, tant en política com en les institucions.

El vessant més personal

Pere Aragonès va néixer a Pineda de Mar el 1982, població on viu amb la seva dona i on hi ha estat implicat des de sempre. És llicenciat en dret per la Universitat Oberta de Catalunya i màster en Història Econòmica per la Universitat de Barcelona, on també hi està cursant el programa de doctorat. Així mateix, ha ampliat estudis en polítiques públiques i desenvolupament econòmic a la Kennedy School of Government, de Harvard.

El nou vicepresident confessa que en el seu “poc temps lliure” llegeix, sobretot assaig polític, passeja, cuina i veu sèries, com 'Sherlock' o 'House of Cards'. “Últimament no n’he tingut gaire de temps, però una de les aficions que tinc és anar a caminar per la muntanya amb la meva gossa i cuidar de l’hort de casa”, explica.

Vaig conèixer l’Oriol Junqueras quan jo era a les JERC perquè li organitzàvem xerrades i conferències d’història arreu de Catalunya
Pere Aragonès Vicepresident del Govern i conseller d'Economia
 Pere Aragonès acompanyat de Roger Torrent, Marta Vilalta i Joan Tardà a la Festa de la República del partit / ACN

Pere Aragonès és un home treballador. Ho confirma el seu recorregut acadèmic i professional. A nivell laboral cal destacar que ha treballat en un despatx d’advocats especialitzat en assessorament jurídic d’empreses i administracions públiques, ha col·laborat com a investigador amb l’Institut Ignasi Vilallonga d’Economia i Empresa i ha estat professor associat de la Universitat de Perpinyà.

Així mateix, va ser regidor a l’Ajuntament de Pineda de Mar des del 2011 fins al 2017. La seva companya al consistori de Pineda, Mònica Palacín, posa en valor la gran tasca realitzada i recalca que “és una persona empàtica, capaç d’arribar a consensos i que vetlla pels interessos col·lectius”.

A més de regidor sempre ha estat implicat en el teixit associatiu de Pineda. “Des de fa molts anys participo al Centre Cultural, una entitat de teatre amateur. Potser ja fa 15 anys que no trepitjo l’escenari però sempre hi he estat implicat”, afirma Aragonès. També recorda el seu pas per la colla de diables o el naixement de la plataforma ecologista, que la van impulsar per salvar la Vall de la Riera. Aragonès també és membre d’Òmnium Cultural i de Metges sense Fronteres.

Mitja vida a Esquerra

Aragonès milita des de ben jove en política. El 1998 ho va fer a les Joventuts d’Esquerra Republicana, del què en va ser portaveu nacional entre el 2004 i el 2007. Per a Pau Morales, actual portaveu de les joventuts republicanes, "les JERC són una escola de vida i tenen la responsabilitat de donar eines i formar políticament generacions senceres de joves que un cop s'activen ja no tornen al sofà", un activisme que ha acompanyat des de sempre el nou vicepresident del Govern.

En aquest sentit, Morales lloa la tasca d'Aragonès al capdavant de les JERC: "Va ser un portaveu molt destacat, va saber coordinar una etapa complexa”, a la vegada que “va mantenir forta l'organització juvenil en un moment en què per primer cop assumíem el repte de liderar des del govern les polítiques de joventut al nostre país”, afegeix.

Per a Aragonès, “les JERC van ser una etapa d’aprenentatge, de recórrer el país, però també de compromís i de conèixer molta gent, amics i companys del partit”. Entre ells, l’Oriol Junqueras: "El vaig conèixer quan jo era a les JERC perquè li organitzàvem xerrades i conferències d’història arreu de Catalunya”, recorda.

Assumeixo la vicepresidència del Govern amb la voluntat de que la República sigui una realitat i que els presos puguin tornar a casa i fer política
Pere Aragonès Vicepresident del Govern i conseller d'Economia

L’any 2000 va començar a militar a Esquerra Republicana i l’any 2006 va ser diputat al Parlament de Catalunya fins al gener de 2016, quan va acceptar el càrrec de secretari d’Economia. Dins del partit Aragonès ha estat membre de l’Executiva Nacional i secretari nacional de Política Econòmica i Coneixement des del 2015.

Com a diputat va ser el responsable parlamentari de diferents àrees, com la d’habitatge, cooperació, joventut, universitats o entitats de crèdit i mercat de valors, entre d’altres.

També va ser ponent o autor de diverses lleis, entre les quals destaquen la Llei de consultes populars per via de referèndum, la Llei pel dret a l’habitatge, o la Proposició de llei de publicació de les balances fiscals. A més a més, va demostrar el seu tarannà detallista amb la creació de l’etiqueta #cosesdelBOE, una campanya per treure a la llum les despeses més insòlites que ha anat fent el govern espanyol en els darrers temps.

Un home de Govern

El gener de 2016 va ser nomenat secretari d’Economia de la Generalitat amb Oriol Junqueras de vicepresident i conseller. Durant aquest temps de govern, Aragonès va ser una de les peces clau en aspectes tan importants com: la reducció del termini de pagament a proveïdors, acabar amb les retallades o l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat, uns comptes que incrementaven en més de 1.350 milions d’euros la inversió social respecte els anteriors i apostant en sectors clau, com la Salut, Educació o Afers Socials. Així mateix, sota el seu mandat l’economia catalana ha crescut sistemàticament per sobre de l’economia espanyola i s’han batuts rècords en les exportacions catalanes.

Pere Aragonès en una compareixença al Parlament com a secretari d'Economia / ACN

Amb vista al nou càrrec, Aragonès es mostra modest i remarca que “no em tocaria a mi ser el vicepresident, li tocaria a l’Oriol”. Tot i així, assegura que assumeix la vicepresidència del Govern amb “la voluntat de treballar perquè, al més aviat possible, a part que Catalunya sigui un país lliure i independent i que la República sigui una realitat; l’Oriol i els altres presos polítics tornin amb les seves famílies i puguin, de nou, fer política”. Un nou Govern que també té per objectiu “impulsar una negociació política amb mediació internacional, que ens faci sortir de la repressió”, remarca.

Des del punt de vista econòmic, el nou vicepresident republicà té molt clar que hi ha d’haver “igualtat d’oportunitats per a tothom”, amb polítiques econòmiques i fiscals progressives, unes polítiques que també han de contribuir a que “el creixement econòmic que s’està produint, arribi a tothom”, conclou. Un home de paraula que, de ben segur, agafa el testimoni d’Oriol Junqueras amb la mateixa passió per fer una bona gestió pública.

Versión en castellano