Sabrià, sobre les residències: 'Volem un canvi de model de dalt a baix; no fer-ne una arma de desgast'

Esquerra Republicana aposta per prioritzar l'envelliment km0 a casa i combinar-ho amb una atenció més personalitzada i més sanitària a les residències

El president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana, Sergi Sabrià, ha fet una aposta per capgirar de "dalt a baix" el model residencial a Catalunya, en línia amb el pla que ja va presentar aquest dilluns el Govern. Durant la seva intervenció al ple específic sobre residències, Sabrià ha fet una crida a tots els grups parlamentaris a ser propositius i honestos i a no fer servir les residències com a "arma de desgast" contra l'executiu.

Davant d'una situació complexa arreu del món, i conscients que l'oposició busca "armes de doble fil" al Parlament, Sabrià ha advertit que Esquerra vol que el debat parlamentari sigui propositiu. "Us esperem a tots per aportar; si només sou aquí per al desgast, això d'avui, no servirà de res", ha emplaçat Sabrià.

I Esquerra vol just el contrari: el monogràfic de residències ha de servir precisament per parlar de gent gran. "Devem a tota una generació que capgirem el model de cap per avall, per retornar-los una mínima part de tot el que ens ha donat; per alguns d'ells, malauradament, arribarem massa tard. Ho hem de fer per a tota la resta", ha insistit Sabrià.

El president del grup parlamentari d'Esquerra ha repassat l'obra de Govern dels republicans sobre afers socials, amb especial record per a Dolors Bassa, i ha reclamat recuperar el paradigma en què els serveis socials siguin la tercera pota, al costat d'educació i salut.

Sabrià ha apuntat a una reforma fiscal progressiva i a revertir l'infrafinançament crònic de l'Estat com a eines per revaloritzar i enfortir els serveis públics com a pota de l'estat del benestar. També ha advertit que el model no pot passar per replicar privatitzacions i retallades. "A nosaltres això no ens serveix per res; [...] avui estem i hem d'estar molt lluny d'aquell mantra del 2010 amb l'austeritat", ha afegit.

Un nou model a futur

Sabrià, que ha reclamat també millores urgents per a les condicions laborals per als treballadors del sector massa "infravalorats", ha carregat també contra l'oposició per la crítica "aferrissada" contra el Govern i "espolsar-se'n la corresponsabilitat" quan governen a l'Estat. I en aquest sentit ha advertit també que el Govern ha treballat a contracorrent i lligat de mans i peus per la recentralització i la tardança en la presa de decisions per part de l'Estat. "Se n'adonen del disbarat que implica canviar de mans la gestió sanitària enmig d'una pandèmia enmig d'una emergència mundial? És tan irracional que no ha passat enlloc més. Malgrat tenir un Estat en contra [...] avui estem més i millor preparat per un rebrot", ha dit Sabrià amb la mirada posada al pla de contingència i a l'Agència d'atenció integrada.

De fet, és aquest el model que planteja ara Esquerra per combinar un envelliment km 0 amb una atenció més personalitzada, i probablement més sanitària, a les residències, és a dir, un model residencial que aposta per reforçar tots els mecanismes que permetin allargar tant com es pugui l'estada a casa i l'autonomia personal de la gent gran. "Hem vingut a construir i no a destruir; estem convençuts que és el que ens demana la gent d'aquest país", ha conclòs Sabrià

Etiquetes