Gabriel Rufián, durant la intervenció al ple del Congrés

El ple del Congrés dels Diputats ha aprovat els pressupostos de l'Estat per al 2022. Esquerra Republicana hi ha votat a favor després de tancar diferents acords clau, com la quota de català a la llei de l'Audiovisual

El portaveu d’Esquerra Republicana al Congrés de Diputats, Gabriel Rufián, ha posat avui en valor els acords aconseguits amb el govern espanyol que han permès el suport dels republicans en l’aprovació dels pressupostos generals de l’Estat per al 2022.

Ha situat com a aspectes centrals de l’acord la garantia que les inversions a Catalunya representin el 19% del total, en correspondència amb el pes de la seva economia al PIB estatal; l’equiparació dels drets laborals dels Mossos als d’altres cossos i forces de seguretat, acordant la prejubilació als 60 anys o la correcció de les pensions més baixes amb un complement que els permetrà arribar als 900 euros mensuals.

També ha estat determinant l'acord per a la protecció del català en la futura llei de l’Audiovisual, que obligarà les plataformes que el 20% de la producció europea que tinguin en catàleg –que per directiva ha de ser almenys el 30% de la seva oferta global- hagi de ser en les llengües cooficials de l’Estat. “En política, ets el que aconsegueixes”, ha dit el portaveu republicà.

Si ja llavors els defensors de la immersió es van enfrontar al feixisme per fer-la possible, nosaltres també ho farem ara
Gabriel Rufián Portaveu del Grup Republicà al Congrés de Diputats

Rufián ha aprofitat la intervenció per reivindicar, en clara al·lusió a la sentència ratificada pel Tribunal Suprem aquesta setmana per exigir el 25% de classes en castellà a l’escola catalana, l’èxit de la immersió lingüística, que “va néixer en barris com el meu -el Fondo de Santa Coloma-, i va néixer gràcies a la lluita de milers de treballadors arribats d'arreu a Catalunya que van voler que els seus fills i que els seus néts estimessin la llengua i cultura de la terra que trepitjaven. I ja llavors es van enfrontar al feixisme perquè fos possible”. “Com un dels seus hereus els puc assegurar que si ells van guanyar en això fa 40 anys, nosaltres també ho farem ara”, ha sentenciat Rufián.

L’acord pel qual Esquerra Republicana ha acabat donant llum verda als pressupostos de l’Estat per a l’any que ve demostra la força negociadora dels republicans. I haver aconseguit que el pacte es tanqués hores abans de començar les votacions de les diferents seccions al ple posa de manifest, segons Rufián, que “el PSOE no fa, sinó que se l’obliga a fer” i que només quan es veu acorralat acaba cedint a les demandes que des de fa setmanes ja s’havien concretat.

Com a exemple, la de les quotes de català a la llei de l’Audiovisual que, fins al dia abans d’assumir-les, el PSOE continuava advertint que no existirien i que serien simples incentius. Al marge de diferents esmenes territorials i altres incorporades directament en l’acord amb el govern espanyol, per als pressupostos de 2022 també s’han acabat transaccionant amb altres grups esmenes per l’impuls tecnològic i en I+D a la Zona Franca de Barcelona, un fons de 10 milions d’euros per a la compra d’habitatge a la SAREB per destinar-lo a la promoció pública i, en matèria d’inversions, actuacions a la B-40 en el tram entre Olesa i Viladecavalls, a l’A2 entre Tordera i Maçanet de la Selva o a la N-340 al seu pas per Amposta. També es destinaran recursos al manteniment i protecció de l’entorn del Delta de l’Ebre, o la a la biodiversitat del canal d’Urgell. També hi ha previstes partides per a l’estudi informatiu del desdoblament de la R3 de Rodalies, els arxius històrics provincials de Barcelona, Tarragona i Girona o la intervenció a la muralla d’Hostalric.

El traspàs de Rodalies va ser, de fet, un altre dels acords amb el govern espanyol per al vist-i-plau d’Esquerra Republicana als pressupostos de 2022. En concret, amb la creació d’un grup de treball específic per començar-ne a negociar al traspàs integral a partir d’aquest mateix 2021.

Gabriel Rufián també ha volgut llançar un crit d’alerta a les formacions d’esquerres que conformen l’hemicicle del Congrés de Diputats per advertir que amb totes les amenaces, campanyes de desgast i les negociacions maratonianes que han requerit aquests pressupostos, “no estem aconseguint grans conquestes, sinó tan sols frenant retrocesos”. “Guanyem el sòl abans de prometre el cel”, ha conclòs.