El primer acte de la campanya 'Stop Bretxa Salarial' es va fer el 5 de març a Sant Cugat del Vallès, amb Diana Riba i Marta Pontnou
El primer acte de la campanya "Stop Bretxa Salarial" es va fer el 5 de març a Sant Cugat del Vallès, amb Diana Riba i Marta Pontnou

La vicesecretària general de Feminismes d’Esquerra Republicana, Raquel Sans, posa en valor que la campanya ha permès “continuar la lluita feminista que fa molts anys que hem engegat i que volem portar als 947 municipis del país”

Les dones cobren, de mitjana, 6.000 euros anuals menys que els homes. Una xifra que, posada sobre el calendari, suposaria que del 3 de novembre al 31 de desembre les dones deixarien de cobrar en comparació al que reben els homes. És per això que aquest 3 novembre ha estat la data simbòlica escollida per posar punt final a la campanya feminista d’Esquerra Republicana “Stop Bretxa Salarial”, una ruta lila en què les republicanes han denunciat, a través d’actes dinàmics i participatius, aquesta desigualtat.

“Estem molt satisfetes de com ha funcionat la campanya”, ha valorat la vicesecretària general de Feminismes del partit, Raquel Sans. “Enteníem que era molt important fer pedagogia al territori i poder explicar una discriminació que patim les dones pel fet de ser dones i que, sovint, està normalitzada o ni tan sols es té consciència que existeix; explicar-la de manera amena i, fins i tot, entretinguda ens ha permès acostar la lluita feminista a un públic nou”, ha afegit.

La campanya es va presentar el 22 de febrer, coincidint amb el Dia Europeu per la Igualtat Salarial. Des de llavors, la furgoneta retolada amb una il·lustració de l’artista valenciana Tres Voltes Rebel ha viatjat per tot el territori, des de Tortosa fins a la Seu d’Urgell i fins a Figueres, passant per Sant Cugat del Vallès, Mataró, Lleida, Tarragona, Sant Feliu de Llobregat, Barcelona, Girona, Vilanova i la Geltrú, Badalona, Sabadell, Sitges, Reus, Mollet del Vallès, Blanes, l’Hospitalet de Llobregat i, aquest 3 de novembre, ha aturat motors a Rubí. També s’han fet actes a diversos municipis més petits del Maresme, del Vallès Oriental, el Penedès, l’Anoia i Lleida, i properament se’n faran alguns més, de forma extraordinària, al País Valencià.

Dolors Bassa, el dia de la presentació pública de la campanya, a la Seu Nacional d'Esquerra Republicana, amb Raquel Sans al costat

La bandera lila és una prioritat per a Esquerra Republicana i, també, per al Govern encapçalat pel president Pere Aragonès, que ha anat presentant mesures feministes com la gratuïtat de l’educació dels 0 als 2 anys i el servei de cangur públic, que afavoreixen la conciliació; el Pla de Xoc de Polítiques Actives d’Ocupació, que inclou programes específics per a les dones; el nou permís per dol gestacional i la flexibilització horària en cas de menstruació o menopausa amb afectació a la salut per al personal de la Generalitat; el Pla d’Equitat Menstrual, que vol universalitzar l’accés als productes menstruals i el coneixement sobre la menstruació al conjunt de la població; la feminització dels cossos de seguretat; un pla d’acció per combatre les violències sexuals en l’oci i un altre contra la pressió estètica, entre d’altres.

És en el marc d’aquesta lluita que Esquerra, com a organització, ha impulsat els actes d’“Stop Bretxa Salarial”, en què sempre han intervingut dues dones. La primera, d’Esquerra Republicana, ha dirigit l’acte —han estat Dolors Bassa, Carme Forcadell, Marta Vilalta, Raquel Sans, Alba Vergés, Noemí Llauradó, Diana Riba, Elisenda Alamany, Alba Camps, Jenn Díaz, Najat Driouech, Ana Balsera, Montse Bassa, Marta Rosique, Pilar Vallugera i Elena Fuses.

I la segona dona a l’escenari ha estat externa al partit. “La campanya ens ha servit, també, per conèixer moltes dones d’arreu del territori que són referents en diferents àmbits: en la lluita feminista, però, també, en el dret, el comerç, el sector químic…”, ha explicat Sans. Alba Alfageme, Marta Pontnou, Amparo Ardanuy, Àngels Hernández, Cinta Benet i Cristina Rodríguez són algunes d’aquestes dones que no pertanyen a Esquerra i que han ajudat a complementar els actes amb experiències personals.

“La campanya ha funcionat molt bé i ens ha permès continuar la lluita feminista que fa molts anys que hem engegat a Esquerra Republicana i que volem portar als 947 municipis del país”, ha assegurat finalment Sans.