El president del grup parlamentari republicà, Sergi Sabrià, intervé al Ple del Parlament / ACN

El president del grup parlamentari republicà ha criticat que altres formacions utilitzin les morts en centres residencials com a “desgast polític i partidista"

El president del grup parlamentari republicà, Sergi Sabrià, ha defensat en seu parlamentària la gestió del Govern respecte els centres residencials durant l’emergència del coronavirus, malgrat es tracti d’un dels col·lectius més vulnerables.

Som dels primer territoris de l’Estat que van prendre decisions la primera setmana de març, que després van prendre la resta, i que han estat claus per contenir l’impacte a les residències”, ha explicat Sabrià, tot recordant que la Generalitat va “tancar centres de dia, no va realitzar cap ingrés nou als centres per disposar de l’espai per fer bons aïllaments o va limitar i restringir les visites”, entre d’altres.

En aquest sentit, Sabrià també ha destacat el traspàs de competències en residències d’Afers Socials a Salut. “L’objectiu era donar un enfocament més mèdic i no tant assistencial a la gent gran en aquest moment de crisi sanitària”, ha defensat Sabrià, “i formava part tot d’un pla d’actuació que s’ha anat aplicant desde l’inici de la pandèmia”.

"Fins ara s’han fet unes 76.000 proves PCR a residències de gairebé tot el país, de les quals 5.000 s’han fet a treballadores i treballadors”, ha remarcat Sabrià, posant en valor la feina feta dia a dia en l’àmbit residencial. "Segons dades reportades, 1.857 persones grans s’han traslladat en nous espais o s’han reubicat a altres residències per millorar la seva sectorització i atenció”, ha exposat Sabrià, “i 754 residents han retornat al seu domicili”.

Sabrià no ha volgut passar per alt que en un primer moment “no hi havia ni prou equips de protecció ni prou testos”, però ha assenyalat la gestió única de l’Estat espanyol com a responsable: “la recentralització en la distribució de material va tenir un impacte nefast també en el sector residencial”.

Sergi Sabrià

El Govern de la Generalitat ha prioritzat i ha protegit els centres residencials de gent gran, persones amb discapacitat i amb malatia mental des del primer moment”, ha subratllat Sabrià, qui ha reconegut que “malauradament, la Covid 19 ha tingut un gran impacte en aquests col·lectius més vulnerables”. “Per això és molt lamentable que s’intenti aprofitar les morts d’aquestes persones grans com a desgats polític o partidista”, ha etzibat el president republicà a les formacions més crítiques. “Darrere de cada número hi ha un nom, una persona, i totes les mesures s’han pres per salvar vides”, ha sentenciat Sabrià.

“Més d’un 67% de les persones mortes com a conseqüència de la Covid19 tenen més de 80 anys”, ha explicat Sabrià, “xifres que es donen de manera molt similar a altres punts d'Europa”. “A Catalunya tenim un miler de residències, on hi viuen unes 64.000 persones grans amb una edat mitjana de 84 anys”, ha constatat el persident republicà, i ha clos: “les xifres posen de manifest la virulència del virus en aquests col·lectius i la dificultat de fer-hi front”.

Sabrià ha acabat agraint la feina feta a tots els treballadors i treballadores dels serveis residencials: “A tots ells i totes elles, el meu reconeixement”.