Salut inicia un assaig clínic pioner per frenar el contagi de coronavirus

La consellera Alba Vergés assegura que cal frenar els contagis i que aquest assaig "busca que les persones afectades no puguin transmetre” el virus

El sistema de Catalunya sencer es prepara per un augment de casos de coronavirus”, així de contundent s’ha mostrat la consellera de Salut, Alba Vergés. Tenint en compte aquesta situació, el Govern va més enllà i busca com mitigar la pandèmia a més mitjà i llarg termini gràcies a un assaig clínic pioner del Departament de Salut amb la col·laboració d’altres entitats privades.

Aquest assaig que s'inicia avui amb 195 pacients "busca que les persones afectades no puguin transmetre” el virus i que els seus contactes "no arribin a desenvolupar la malaltia”, ha explicat la consellera.

Segons ha afirmat la titular de Salut, actualment hi ha tres grans mesures per frenar la pandèmia:

1. Reduir el nombre de contactes. “Per això és imprescindible quedar-se a casa”.
  2. Reduir l’eficàcia del contagi. “Per això cal rentar-se sovint les mans, tapar-se la boca quan estosseguem o mantenir la distància de seguretat entre persones”.
  3. Reduir la durada de la infectibilitat. “Cal reduir aquesta càrrega viral i en això l’assaig clínic hi pot ajudar”.

Actualment una persona és infecciosa durant 14 dies, i infecta entre el 5% i el 15% de persones amb qui ha tingut contacte. L’objectiu de l’assaig clínic és parar la cadena de transmissió
Oriol Mitjà Metge, expert i responsable de l’assaig clínic

Un assaig pioner

Tal com ha explicat el metge, expert i responsable de l’assaig, Oriol Mitjà, actualment, de mitjana, “una persona és infecciosa durant 14 dies, i infecta entre el 5% i el 15% de persones amb qui ha tingut contacte". Amb l’assaig que es realitzarà en dues zones de Catalunya, a l’Àrea Metropolitana nord i a la Conca d’Òdena, es pretén que, després del tractament, "la persona infecciosa ho sigui durant menys dies. L’objectiu és parar les cadenes de transmissió. L’objectiu és parar-ho”, ha sentenciat Mitjà.

En aquest assaig s’utilitzaran fàrmacs que poden prevenir la infecció i que ja s’han utilitzat en altres malalties donant resultats positius. Es faran estudis en persones amb coronavirus i en persones que han tingut contacte amb aquestes. “Esperem tenir resultats en 21 dies”, ha afegit el responsable de l’assaig.

"L’estratègia de prevenció és cabdal pel control de l’epidèmia, tant és així que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha fet una crida a una reunió mundial de científics i experts aquesta setmana”, ha detallat Mitjà. L’expert també ha destacat que s’està "establint un consorci per establir estratègies similars en altres països” i que la Fundació Bill i Melinda Gates hi donarà suport.

Per últim, la consellera ha recordat que la gent ha de confinar-se i reduir l’activitat: "quedar-se a casa i mantenir distàncies de seguretat vol dir menys transmissió del virus. Continuem demanant que per uns dies mantenim aquesta política de distanciament social”. Alba Vergés ha conclòs la compareixença fent un agraïment "a tot el sistema de salut, als investigadors i món de la recerca que fa possible donar una llum en aquest mig termini”.