Simó reclama un sistema aeroportuari català sota control de les institucions catalanes amb una gestió individualitzada, competitiva i no complementària de Barajas

Oriol Amoròs registra una bateria de preguntes perquè el conseller Recoder comparegui en comissió per explicar quines gestions està fent el Govern pel traspàs dels aeroports catalans

El grup parlamentari d’Esquerra preguntarà al Govern sobre la decisió que ha pres el govern espanyol de paralitzar la privatització d’AENA. Així ho ha anunciat Anna Simó en la compareixença setmana al Parlament davant dels mitjans de comunicació. ‘Tornem a tenir l’aeroport de Barcelona limitat per decisions de l’Estat i que tindrà conseqüències sobre l’economia catalana perquè qui controla l’aeroport controla l’economia catalana; qui asfixia les potencialitats de l’aeroport, asfixia les potencialitats de l’economia catalana... L’aeroport és clau i va estar estretament lligat els seu enlairament com una pista a la internacionalització de l’economia’ ha advertit Anna Simó. ‘Es manté el model centralitzat d’AENA que és un model franquista que el PP en anys d majoria absoluta va consolidar i que ara torna reemprendre i fa marxa enrere al que era una concessió molt petita de participació de la Generalitat i les institucions catalanes als òrgans rectors de l’aeroport’.

Simó ha incidit en el fet que des de CiU hi ha hagut opinions contraposades davant a la suspensió del concurs per privatitzar AENA. Així ha recordat que l’alcalde Trias ha donat suport a debatre la moció d’Esquerra- UpB, mentre que el conseller Recoder ha usat una enigmàtica frase com ara ‘fem un pas enrere per agafar impuls’ o les paraules de Duran i Lleida que diu que’ ho entén’. ‘Nosaltres no ho entenem’ ha sentenciat la portaveu republicana.

Esquerra, ha recordat la portaveu republicana, sempre s’ha inclinat per un model de gestió aeroportuària en què cada aeroport tingués una personalitat jurídica pròpia que es constituís amb entitat gestora, que integrés els diferents representants de les administracions públiques que tinguin interès recurrent al territori, com per exemple passa amb Alemanya.

El Parlament de Catalunya des de 2007 ha anat fixant el model de gestió aeroportuària exigint que la Generalitat participi en la presa de decisions estratègiques que afecti a l’aeroport de Barcelona, que la seva gestió ha de respondre a un consorci i amb gestió que pugui participar Generalitat, administracions locals, sector privat i l’administració general de l’Estat amb el qual la part catalana hauria de tenir en l’òrgan rector la majoria determinant per poder adoptar decisions estratègiques ja siguin en matèria pressupostària, política d’inversions, en gestió dels slots i fixació i planificació de tarifes, en serveis aeroportuaris i també en la gestió d’infraestructures, planificació, programació i plans estratègics a més de desclassificar els aeroports d´interès general i que es traspassin a la Generalitat els aeroports de Girona, Sabadell i Reus.

Per tot plegat, Anna Simó ha considerat que ‘la cruïlla torna a ser entre centralització i subordinació als interessos de Barajas o bé una gestió individualitzada per prendre decisions claus. Els sistema aeroportuari català ha d’estar sota control per prendre decisions claus de les institucions catalanes amb una gestió individualitzada, competitiva i no complementària de Barajas. Reclamen del Govern fermesa resposta i acció!

El portaveu adjunt del grup parlamentari d’Esquerra, Oriol Amoròs, d’altra banda ha entrat a registre del Parlament una bateria de preguntes al conseller Recoder perquè siguin contestades davant la Comissió de Territori i Sostenibilitat. Les qüestions que eleva Esquerra al Govern, tal i com ha explicat Amoròs, s’agrupen sobre el grau de deslleialtat o compromís de l’Estat vers Catalunya, el cost que té un sistema centralitzat de gestió aeroportuària, de com pot afectar a la imatge internacional de Catalunya la suspensió del concurs de privatització AENA i finalment, les gestions que s’han fet davant el govern espanyol del PP i quin grau de coneixement teia l’executiu català de la suspensió d’aquest concurs,.