A iniciativa del grup d’Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats s'ha aprovat una Proposició No de Llei (PNL) per dur a terme les accions legislatives corresponents per prohibir les tècniques de prospecció d’hidrocarburs mitjançant el sistema de fractura hidràulica anomenat fracking. La iniciativa aprovada aquest dimarts 29 de març parteix de la PNL d'Esquerra Republicana amb una transacció signada amb PSOE i Podemos i insta el govern espanyol que de forma immediata es decreti una moratòria en la concessió de qualsevol tipus d’autorització per a l’explotació, investigació i explotació dels jaciments d’hidrocarburs que utilitzin la tècnica del fracking.
La diputada d’ERC al Congrés, Teresa Jordà, ha argumentat que 'hi ha un extens llistat d’efectes negatius que provoca el fracking i que provoca que sigui urgent que prohibir aquesta tècnica de prospecció”. En aquesta línia Jordà ha explicat que, entre altres efectes, ‘el fracking provoca contaminació als aqüífers i al seu entorn, altera els ecosistemes, contamina el subsòl, augmenta la pol·lució a l’aire i, inclús, indueix a l’aparició de moviments sísmics'.
Durant la presentació de la Proposició No de Llei, Jordà ha denunciat que 'a nivell estat es vol imposar un model que compta amb una oposició molt important. Volen continuar imposant el seu autoritarisme quan haurien d’apostar ja per un canvi de model energètic que, lògicament, hauria d’anar en detriment dels combustibles fòssils'.
Jordà ha afegit que 'mentre a la majoria de països de la Unió Europea, i a molts estats dels Estats Units, el fracking està prohibit, sembla que a Espanya és el nou model de negoci de les grans empreses tot i l’impacte que provoquen al patrimoni natural i al bé comú'.
D’acord amb la PNL presentada per Esquerra i transaccionada, també es demana que es suspenguin cautelarment les prospeccions amb fractura hidràulica, incloent qualsevol projecte o permís d'investigació i establir una moratòria durant aquesta legislatura que inclogui tots els permisos o peticions d'autorització per realitzar investigacions, prospeccions o explotacions que actualment estan en tràmit i totes les que, encara que hagin estat objecte de concessió, no hagin iniciat els treballs de fracturació hidràulica. També s'ha aprovat revisar la Llei 8/2015 de maig i derogar aquells articles que afavoreixin la implantació a tots els territoris de la tècnica de la fractura hidràulica o fracking.