Terricabras ha intervingut en nom del Grup Verds / ALE

La renovació del Tractat Global UE-Mèxic està en la seva recta final i l'eurodiputat per Esquerra Republicana, Josep-Maria Terricabras, demana que la clàusula de drets humans que tingui el nou acord sigui molt diferent de l’actual.

“No podem repetir disset anys d’incompliment permanent. Ha de ser rigorosa i d’obligat compliment”. En aquest sentit, demana que la clàusula s’implementi amb la creació d’un ens que avaluï i vigili la seva execució. “Hauria de ser un organisme que tingués la potestat d’interrompre l’acord quan aquest s’incompleixi”.

Precisament centrat en la clàusula de drets humans, Terricabras ha presentat al Parlament Europeu l’informe La clàusula de drets humans en la modernització de l’acord global entre la UE i Mèxic, encarregat per l’eurodiputat republicà. En aquest informe, elaborat per la politòloga Helena Castellà, s’assenyalen algunes empreses europees, entre elles algunes de catalanes, que amb la seva activitat al país nord-americà, han comès o cometen violacions de drets humans. El treball també constata la necessitat d’una clàusula d’aquestes característiques ateses les violacions sistemàtiques de drets humans a Mèxic, que en alguns casos han arribat a ser considerats crims de lesa humanitat.(Amb la nota de premsa, també us adjuntem l’informe).

Josep-Maria Terricabras Eurodiputat per Esquerra Republicana

Més terrible que la dictadura argentina
Posant èmfasi en la situació de vulneració permanent de drets humans que es viu a Mèxic des de fa anys, Terricabras ha remarcat que “la dictadura argentina va ser més breu i menys terrible que el que està passant a Mèxic” i ha recordat els 200.000 morts que porta l’anomenada guerra contra el narcotràfic i els més de 33.000 desapareguts. “Finalment, les lleis contra la tortura i la desaparició forçada han sortit del Senat, que ja ha costat. Es fa difícil d’entendre que hi hagués partits que formalment no estiguin per principi contra la tortura”.

L’informe s’ha presentat en la jornada Tractat global UE-Mèxic: drets humans o interessos comercials? que Terricabras ha organitzat, juntament amb l’eurodiputada de Podemos, Estefanía Torres. En l’acte hi han participat Olga Guzmán, de la Comissió Mexicana de Defensa i Promoció dels Drets Humans; Dulcina Parra, periodista i membre de Las Buscadoras de Sinaloa, un col·lectiu de dones que busquen els seus fills desapareguts; Rafael Warolin, de les Brigadas Internacionales por la Paz; Miguel Martín, de l’Organització Mundial contra la Tortura; i Lora Verheecke, del Corporate Europe Observatory, entre d’altres.