Tombada al Congrés la iniciativa d'Esquerra per derogar la tauromàquia com a patrimoni cultural

El vot en contra del PP i les abstencions de PSOE i Ciudadanos han impedit aquest matí que prosperés una proposició no de llei d’Esquerra Republicana per a la derogació dels toros com a patrimoni cultural. La proposta, que s’ha discutit a la comissió de Cultura del Congrés, l’ha defensat al diputat Gabriel Rufián, que ha assegurat que ‘un espectacle basat en el sofriment d’un ésser viu no és una festa, és una salvatjada’.

Rufián ha afegit que ‘no és ètic ni moral utilitzat el dolor per al gaudi aliè i més quan acaba amb la mort d’un altre ésser viu’. Rufián he defensat la derogació de la tauromàquia com a patrimoni cultural ‘per simple progrés moral’, ha dit.

El diputat republicà ha enumerat i definit l’instrumental que utilitza el torero enfront de l’animal, durant el toreig, preguntant-se al final de cada definició ‘si els sembla que fa mal’. Des de les banderilles fins a l’espasa –‘un instrument que desgraciadament no sol encertar a la primera i que busca arribar al cor perquè l’animal s’ofegui en la seva propia sang’-, passant pel punyal, que s’utilitza per acabar de rematar el toro que, malferit, queda a terra amb vida però ja no amb prou força per aixecar-se.

Rufián no ha pogut acabar la seva intervenció ja que la presidenta de la comissió, amb al pretext que havia superat el temps previst, li ha retirat la paraula.

Finalment, la proposta ha estat rebutjada per 10 vots a favor, 15 en contra i 12 abstencions.

Posteriorment, a la Comissió d’Economia, el vot en contra de PP i PSOE ha tombat una segona proposició d’Esquerra que demanava la prohibició de les subvencions públiques a la tauromàquia, que ha defensat al diputat Xavier Eritja. El diputat republicà ha denunciat l’opacitat de les administracions a l’hora de fer públics els ajuts, que alguns estudis situen entre els 500 i 700 milions d’euros anuals i que van ‘des d’obres i manteniments de places fins al finançament d’escoles taurines, empresaris o els drets d’emissió de la televisió pública’.

Eritja ha reclamat ‘que es deixi de subvencionar amb diner públic una pràctica sàdica de tortura i mort d’un animal’, que s’agreuja, ha afegit, amb els ajuts europeus que grans propietaris associats a la tauromàquia reben per a les seves deveses. I tot per un negoci, ha recordat, que ja només té interès per a una minoria de la població.