El secretari d’Organització i Finances, Xavier Vendrell, s’ha defensat avui de les últimes crítiques rebudes arran de la Carta Financera d’Esquerra, que s’aplica entre la militància i els càrrecs polítics designats pel partit al Govern. Vendrell emmarca les falses acusacions rebudes sobre intents d’extorsió en una campanya orquestrada perquè Esquerra acabi votant a favor de l’Estatut: “no variarem la nostra posició, si no hi ha un canvi en l’Estatut, per pressions ni d’altres partits ni de lobbies empresarials de ningú”, ha advertit.
El també secretari general del conseller primer ha recordat que “Esquerra governa en sis departaments, on treballen entre 40.000 i 50.000 persones i, fins avui, ningú no ha denunciat cap mena d’extorsió”. Del total, 209 treballadors són càrrecs de designació política, els únics que han estat“requerits a acceptar el Codi Ètic, la Carta Financera i el programa polític d’Esquerra”.
Alhora, ha afegit que actualment 1.381 regidors, els diputats del Parlament i del Congrés, els senadors, l’eurodiputat i els sis consellers de la Generalitat participen amb una part del seu sou en el finançament del partit. Així mateix, també ho fan els càrrecs de confiança política, ”però en cap cas els funcionaris”, ha destacat. Així mateix, ha deixat clar que el Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes “saben des del primer dia que aquesta és una de les vies de finançament, al costat de les quotes de militants i al costat dels diners que rebem legalment i de forma transparent de les administracions públiques”.
Vendrell també ha indicat que la Carta Financera s’aplica amb normalitat des de 1998 i ha estat ratificada pels congressos del partit celebrats el 2001 i el 2004. En aquest sentit, ha conclòs que Esquerra “no ha d’avergonyir-se de res, perquè el seu sistema de finançament és absolutament transparent” i, a diferència dels altres partits, no accepta ni un sol cèntim en donatius anònims.
La irresponsabilitat de Saura
D’altra banda, el secretari general, Joan Puigcercós, que també ha comparegut aquest migdia davant els mitjans, ha denunciat “l’actitud molt poc responsable del conseller Saura” en demanar que Vendrell cessi en algun dels dos càrrecs que exerceix. “Acumular quatre càrrecs en una família no és un fet per donar exemple”, ha puntualitzat, en referència a les responsabilitats de partit i de govern que mantenen Joan Saura i Imma Mayol a Iniciativa per Catalunya i a la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, respectivament.