Laura Vilagrà, nova consellera de Presidència / Marc Puig

Laura Vilagrà serà la mà dreta de Pere Aragonès al capdavant del Departament de Presidència en la nova Generalitat republicana

Laura Vilagrà encapçalarà el departament de Presidència en la nova Generalitat republicana. Després d'uns anys lluny de la política, ara té empenta per tornar-hi i encarar els enormes reptes del país des de la primera línia.

Humilitat i treball constant, la recepta de Vilagrà

"Entomo el repte amb molta humilitat i sent molt conscient de la greu situació per la qual passa el país", reconeix Vilagrà, preguntada per com entomarà el repte de liderar el Departament de Presidència. "És per això que hem vingut a treballar des del minut zero", explica. La consellera aposta per "construir ponts i cosir el país", amb un objectiu: "posar l'administració al servei de la ciutadania".

Vilagrà serà, ara, la mà dreta del president de la Generalitat, Pere Aragonès, amb qui comparteix la passió per la política: "Amb el Pere sempre hem tingut una excel·lent relació des de tots els punts de vista. Primer, treballant colze a colze a les JERC i, després, compartint comissió al Parlament de Catalunya". La republicana afirma que la bona sintonia amb Aragonès és fruit "d'una cursa de fons" i augura que ara "viurà una nova etapa que serà un èxit".

Vilagrà és filla de Santpedor, al Bages. De ben jove despuntava als debats de l’escola, i amb només 27 anys es va convertir en l’alcaldessa de la vila. I és aquesta etapa, del 2003 al 2015, la que l’ha marcat més. La trajectòria de gestió llaurada durant pràcticament 20 anys a la vida política, fa que alguns mitjans la qualifiquin com un “tot terreny de la gestió”. I aquest és un dels motius pels quals Aragonès l’ha designada com és la persona adequada per liderar el Departament de Presidència i fer front als reptes socioeconòmics d’aquest Govern.

Laura Vilagrà repassa un document abans d'una reunió de treball/ Marc Puig

Ferma defensora de les revolucions ecologista i feminista

A Laura Vilagrà, l’ecologisme i el feminisme li venen de sèrie. Com a alcaldessa, va impulsar moltes mesures de reducció de residus. Va aconseguir, per exemple, que a Santpedor el reciclatge passés del 8% al 80% aplicant un sistema de recollida porta a porta. “Si vens a Santpedor veuràs l’equilibri que hi ha amb la natura”, diu, orgullosa. I adverteix: “O fem un viratge importantíssim en la història de la humanitat, o en pocs anys ens passarà una factura brutal”.

Independent i lluitadora, el feminisme també la defineix. “Quan era alcaldessa, les dones només representàvem el 9% de les alcaldies, i ara ja en som el 30%; s’estan fent passos, i al Parlament també, però l’avenç i el canvi ha de ser molt més massiu”, opina. Aquest és el futur que li agradaria per a les seves dues filles, de 10 i 7 anys.

Ambdós compromisos casen perfectament amb les prioritats de la nova Generalitat republicana i del Govern del qual formarà part: abanderar la revolució feminista, la revolució verda, la revolució social i la revolució democràtica.

Laura Vilagrà en un acte de campnya del 14F / Marc Puig

Via a la independència: amnistia i autodeterminació

“A Esquerra hem analitzat molt bé el moment que vivim i hem explicat la nostra estratègia cap a la independència”, diu Vilagrà, “qui no expliqui la realitat, pot tenir un bon discurs polític i retòric, però no pràctic; nosaltres preferim un discurs realista, guanyador i encarat a l’acció”. I aquest realisme també la porta a afirmar que “el camí cap a la independència no serà fàcil, però ho aconseguirem, amb molt d’esforç i treball, reforçant-nos socialment, democràticament i econòmicament, llegint molt bé el moment que vivim i sabent com funciona la partida a nivell internacional”, diu amb convicció. D’entrada, però, serà imprescindible posar el comptador a zero amb una llei d’amnistia que alliberi els presos i preses polítiques i posi fi a les causes contra milers de represaliats, i el reconeixement del dret a l’autodeterminació.

També és conscient que el país no només afronta reptes nacionals. “Tenim reptes econòmics, socials i ambientals, hem de trencar amb desigualtats originades a la crisi del 2008 però que amb la pandèmia s’han agreujat”, diu la republicana, “i també és evident que hem de recuperar emocionalment el país”. Uns reptes que Laura Vilagrà afronta amb valentia i determinació.

Etiquetes